درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - ملک پدری که تنها یکی از وراث استفاده میکند

ملک پدری در سال 1371 و پس از فوت پدرم به من و برادرم و دو خواهرم و مادرم ( دو فرزند ذکور و دو فرزند دختر به همراه مادرم ) به ارث رسید. ملک فوق سه طبقه میباشد و برادرم با زن و بچه اش از همان ابتدا در یکی از طبقات ساختمان سکونت داشت. تا اینکه مادرم 6 سال پیش فوت کرد و کماکان برادرم و خانواده اش در آنجا زندگی میکردند بدون اینکه اجاره ای به بنده و دو خواهرم بدهد. تا اینکه سال قبل نیز برادرم فوت کرد و هنوز خانواده برادرم در آنجا زندگی میکنند و نه تنها اجاره ای هم نمیپردازند، بلکه ملک را تخلیه ننموده و نیز اجازه ورود به مشتری جهت فروش ملک را هم نمیدهند. در واقع ، بصورت ظاهری شریک هستیم ، اما در واقعیت چیز دیگریست و تنها برادرم و خانواده اش از آنجا استفاده کرده اند و میکنند و این در صورتی است که برادرم یک واحد آپارتمان 90 متری در پردیس دارد و حتی آنجا را هم اجاره نداده و یا به آنجا هم نقل مکان نمیکنند . حالا لطفا بفرمایید چکار کنم تا ضمن اینکه حق و حقوق گذشته و اجاره هایی که حداقل پس از فوت مادرم که حدود 6 سال میشود را پس بگیرم و همچنین راهکار تخلیه ملک را هم بفرمایید تا ملک آزاد شده و آماده برای فروش شود؟ البته دو خواهرم تمایلی به فروش ملک پدری ندارند و بنده را بلاتکلیف گذاشته اند. تشکر

پاسخ ها

سلام شما ابتدا درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را مطرح نمایید تا گواهی انحصار وراثت صادر گردد و تمام ورثه مشخص گردند  

شما می توانید دادخواست خلع ید مشاعی و اجرت المثل ایام تصرف را مطرح نمایید  و درخواست کارشناس رسمی دادگستری برای تعیبن  اجرت‌المثل را نمایید  

شما می توانید دادخواست تقسیم ترکه و فروش مال در صورت غیر قابل تقسیم بودن ماترک را مطرح نمایید  تا سهم الارث هر کدام از ورثه مشخص گردد و

با سلام 

شما میتوانید از زمانی که پدر فوت شده اند و برادرتانساکن بوده اند دادخواست  اجرت المثل ایام تصرف مطرح کنید در مورد سهم الارثتان هم حصر وراثت انجام دهید  وسپس دادخواست تحریر ترکه و تقسیم ارث مطرح کنید بقیه ورثه در صورتیکه تمایل به فروش نداشته باشندباید سهم الارث شما را پرداخت کنند

سوالات مرتبط

وکلای متخصص