سلام. شما درباره موضوع وکالت در امور نفقه و مهریه سوالی مطرح کردید که وکیل شما مبلغی دریافت کرده ولی در سامانه عدل ایران و سامانه ثنا وکالتنامه یا نام وکیل را نمیبینید و وکیل گفته که فقط برای حضور در دادگاه وکالت ثبت میکنند و برای دادخواست و لایحه وکالت ثبت نمیکنند.طبق مقررات وکالت رسمی، وکیل باید وکالتنامه رسمی خود را در سامانه عدل ایران (عدم یا سامانههای مرتبط) ثبت کند. این ثبت باعث شناسایی رسمی وکالت و امکان مشاهده آن توسط طرفین و دادگاه میشود وکالت در دعاوی مختلف میتواند تقسیم پذیر باشد؛ مثلاً وکالت برای حضور در جلسه دادگاه، وکالت برای تنظیم و امضای دادخواست و لایحه، وکالت برای انجام اقدامات اجرایی و غیره. هر کدام باید صراحتاً در وکالتنامه دیده شود یا در سامانه ثبت شود وکیل باید به صورت مستقل بتواند از سامانه ثنا برای ثبت لایحه یا دادخواست استفاده کند و نیازی به کد تایید ورود از موکل نباشد، اگر وکالت رسمی و ثبت شده داشته باشد عملکرد وکیل شما اگر وکیل شما میگوید برای ثبت دادخواست و لایحه وکالت ندارد و برای جلوگیری از اعتراض بعدی موکل اینکار را انجام نمیدهد، این رفتار معمول نیست و احتمالاً به نفع شما نیست. چون خیلی از اقدامات وکلای دعاوی از جمله ثبت دادخواست و لایحه بدون ثبت رسمی وکالت میتواند مشکلات حقوقی ایجاد کند پیگیری وکالت شما حق دارید از وکیل خود بخواهید که وکالتنامه رسمی و کامل را در سامانههای مربوط ثبت کند و کد تایید ورود به سامانه ثنا به تنهایی کافی نیست.
سلام زمانی که وکالتنامه تنظیم میشود، چه برای ثبت دادخواست و چه برای ارسال لایحه، لزومی به ارسال کد از جانب برادرتان نیست و وکیل دادگستری رأساً میتواند امضاء و اقدام کند.