درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - کد ملی درمان

فردی از کد ملی درمانی من استفاده کرده است و برای تکمیل پرونده و پیگیری شکایت ، رادیولوژی که عکس دندان او را گرفته قبول به همکاری نمی‌کند، چکار کنم؟

پاسخ ها

سلام ابتدا اظهارنامه ارسال کنید به ایشان 

برای پیگیری این مورد و اجبار مرکز رادیولوژی به همکاری، می‌توانید مسیرهای قانونی زیر را دنبال کنید:

۱. شکایت در سازمان نظام پزشکی: هر مرکز درمانی تحت نظارت سازمان نظام پزشکی است. شما می‌توانید از طریق سامانه یا مراجعه حضوری، شکایتی مبنی بر استفاده غیرقانونی از کد ملی و عدم همکاری مرکز در ارائه مدارک ثبت کنید.

۲. شکایت در سازمان(تأمین اجتماعی یا بیمه‌های تکمیلی): از آنجایی که استفاده از کد ملی درمانی منجر به کسر هزینه از سقف بیمه شما می‌شود، این مورد کلاهبرداری محسوب می‌گردد. گزارش این موضوع به سازمان بیمه، آنها را مجبور می‌کند برای بررسی تخلف، از مرکز درمانی استعلام بگیرند.

۳. ثبت شکایت در دادسرا(کلانتری): شما می‌توانید بابت جعل هویت یا استفاده غیرقانونی از اسناد شناسایی شکایت کنید. در این حالت، دادگاه دستور رسمی(احضاریه) صادر می‌کند و مرکز رادیولوژی موظف است تمامی مدارک، تصاویر و اطلاعات فردی که از کد شما استفاده کرده است را به مراجع قضایی ارائه دهد.

۴. مراجعه به سازمان غذا و دارو: مراکز رادیولوژی تحت نظارت این سازمان هستند و هر گونه تخلف در ثبت پرونده‌های پزشکی می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین برای مرکز شود.

ـ پیشنهاد: ابتدا از طریق اظهارنامه به مدیریت مرکز رادیولوژی ابلاغ کنید که در صورت عدم همکاری، از طریق مراجع قضایی و سازمان نظام پزشکی اقدام خواهید کرد؛ گاهی اوقات تهدید به شکایت رسمی، مرکز را به همکاری وا می‌دارد.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص