به این علت که سالیان زیادی از این موضوع گذشته است باید بررسی شود و اسناد و مدارک را مورد رویت قرار دهیم سپس میتوانیم در این زمینه اظهارنظر نهایی و کاملی داشته باشیم
سلام حق ارتفاق قراردادی بین دو ملک قبل از ثبت رسمی در سال ۵۰ وجود داشته است. با این حال، در زمان ثبت رسمی در سال ۷۰، این حق ارتفاق در اسناد هیچ یک از دو ملک قید نشده است.
حق ارتفاق میتواند به صورت قراردادی یا قانونی ایجاد شود. در این مورد، حق ارتفاق قراردادی بوده و قبل از ثبت رسمی ملک وجود داشته است.
با توجه به اینکه در زمان ثبت رسمی، حق ارتفاق در اسناد قید نشده اما این حق ارتفاق قبل از ثبت رسمی وجود داشته است. بنابراین، صاحب حق ارتفاق میتواند مالک جدید را ملزم به رعایت ارتفاق کند.
هرگاه ملکى به موجب سند رسمى به غیرى منتقل شود و در آن سند حق ارتفاقى براى شخص یا ملک دیگرى ذکر نشده باشد، انتقال دهنده مسئول پرداخت خسارتى است که از عدم ذکر حق ارتفاق به خریدار وارد شده است.
حق ارتفاق در ملک غیر به موجب قرارداد یا قانون ایجاد میشود.
بنابراین، با توجه به وجود حق ارتفاق قراردادی قبل از ثبت رسمی و عدم ذکر آن در اسناد، صاحب حق ارتفاق میتواند مالک جدید را ملزم به رعایت ارتفاق کند.