درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - بیمه

با سلام بنده پرستار هستم و در سال 92 تا 94 به عنوان کار دانشجویی پاره وقت 100 ساعته(طرح جدید معاونت درمان برای جبران کمبود نیرو) در یکی از بیمارستان های اصفهان کار کردم. اما برای من بیمه رد نشد و هر وقت از واحد کارگزینی سوال کردم فرمودند که شما دانشجو هستید و اجازه رد کردن بیمه ندارید ایا رهی هست که من برم پیگیر این موضوع بشم.

پاسخ ها

سلام در برخی موارد اگر اثبات شود که نوع همکاری شما عملاً «کارگری» یا «قراردادی با دستمزد» بوده است و فقط عنوان دانشجویی برای دور زدن بیمه استفاده شده، شما می‌توانید  به شورای حل اختلاف اداره کار یا مستقیماً به اداره تأمین اجتماعی محل خدمت مراجعه کنید و در آن‌جا شکایت کنید بابت عدم پرداخت حق بیمه طی دوره کار برای این کار باید بتوانید مدارک زیر را ارائه دهید هر نوع نامه یا قرارداد یا فرم تایید ساعت کاری دانشجویی از بیمارستان فیش یا رسید پرداخت یا حکم کار دانشجویی گواهی از واحد پرستاری یا منابع انسانی که تأیید کند واقعاً در بخش‌ها کار کرده‌اید اگر بتوانید نشان دهید که نوع کار و پرداخت شما شبیه به کار پرسنل رسمی بوده (مثلاً حضور در شیفت‌ها، انجام وظایف پرستاری واقعی، نه کار آموزشی)، آنگاه ممکن است تأمین اجتماعی آن را کار محسوب کند و بیمه را مطالبه‌پذیر بداند.

کاربر محترم ، کارفرما موظف است کارگر را بیمه کند، حتی اگر قرارداد ساعتی باشد. این الزام بر‌اساس ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی تأیید شده و شامل همهٔ انواع قراردادها می‌شود، مشروط بر اینکه کار مشمول قانون کار باشد

سوالات مرتبط

وکلای متخصص