راننده مقصر مطابق رای وحدت رویه اخیر ۸۶۹ دیوان عالی کشور مشمول وصول دیه به نرخ روز است
در چنین پروندهای با توجه به اینکه علت تامه یا مؤثر وقوع حادثه باید توسط کارشناسان نشخیص داده شود، امید به نتیجه منوط به اثبات «تعدد عوامل مؤثر» است. اگر کارشناسان احراز کنند که تیراندازی پلیس، نبود گاردریل و نقص جاده از عوامل مؤثر یا اصلی در پاژگونی بوده، تقصیر متوجه پلیس راه و پیمانکار راه میشود و سهم تقصیر متوفی کاهش مییابد. نداشتن گواهینامه مانع دریافت دیه از بیمه نیست زیرا طبق ماده ۳ قانون بیمه اجباری ۱۳۹۵، بیمه مکلف به پرداخت به زیاندیده یا اولیای دم است. در کارشناشی سهنفره اگر مدارک و شهادتها دقیق ارائه شود، امکان اصلاح نظر اولیه و احراز تقصیر مشترک وجود دارد.
در موضوع تصادف و فوت راننده بدون گواهینامه با خودروی شوتی، بررسیها و کارشناسیهای سهنفره به دنبال تعیین نقش عوامل مختلف در وقوع حادثه و درصد تقصیر هر یک از طرفین میباشد. طبق ماده 14 قانون بیمه اجباری، فقدان گواهینامه معتبر میتواند مسئولیت بیمهگر را محدود یا مستثنی کند. از سوی دیگر در صورت اثبات تقصیر دستگاههای مسئول در نگهداشت ایمنی جاده، مانند عدم وجود گارد ریل یا ناکامی در نگهداشت مناسب جاده، میتواند درصدی از تقصیر به آنها تعلق گیرد. همچنین، نوع برخورد پلیس و تصمیمگیری درباره استفاده از سلاح نیز نقش مهمی دارد. نتیجه نهایی به نظر کارشناسان و قاضی بستگی دارد.