مشاوره حقوقی رایگان - استعفا

سلام به صورت قرارداد موقت یکساله داخل شرکتی کار می کردم از شرایط کاری راضی نبودم به همین علت درخواست کار به شرکت دیگر دادم که موعد شروع به کارم در شرکت جدید بعد از پایان قرارداد با شرکت قبلی می باشد آیا جهت استعفا بیان شفاهی به مدیریت شرکت سابق و عدم تمدید قرارداد با شرکت سابق کافی است؟ شرکت سابق تهدید کرده که فرم تسویه بهم نمیده آیا می‌تونه مشکل ساز بشه؟ در ضمن دوتا شرکت اصلا رقیب نیستند و محصولات تولیدی متفاوتی دارند

پاسخ ها:


یک ماه قبل مطابق قانون کار می‌بایست رسماً از مدیر درخواست استعفا و ثبت آن نمایید

11:09:22   1403/12/17

سلام، از نظر قانونی، اگر قرارداد شما موقت و یک‌ساله بوده و به پایان رسیده، نیازی به استعفا ندارید، بلکه کافی است که قرارداد را تمدید نکنید. بنابراین، عدم تمدید قرارداد به صورت خودکار به معنای پایان همکاری شما خواهد بود و از لحاظ قانونی مشکلی ایجاد نمی‌شود. با این حال، چند نکته را باید در نظر بگیرید: 1. لزوم اعلام عدم تمدید قرارداد اگر در قرارداد شما بندی وجود داشته باشد که ملزم به اعلام عدم تمدید در بازه‌ی مشخصی (مثلاً یک ماه قبل از پایان قرارداد) هستید، بهتر است این کار را به‌صورت رسمی و کتبی انجام دهید. در غیر این صورت، اعلام شفاهی نیز کافی خواهد بود، اما برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، یک نامه رسمی عدم تمدید به کارفرما بدهید و رسید دریافت کنید. 2. فرم تسویه‌حساب و تسویه حقوق کارفرما نمی‌تواند شما را مجبور به امضای فرم تسویه کند، اما ممکن است از صدور گواهی سابقه کار، پرداخت حق‌السعی یا بیمه شما خودداری کند. شما حق دارید همه حقوق و مزایای خود را دریافت کنید، از جمله: حقوق و مزایای معوقه عیدی و سنوات مرخصی‌های استفاده‌نشده (در صورت قابل پرداخت بودن) بیمه تأمین اجتماعی تا روز آخر اگر کارفرما از صدور فرم تسویه‌حساب امتناع کند، می‌توانید از طریق اداره کار شکایت کنید. 3. مشکل‌ساز شدن برای کار در شرکت جدید با توجه به این‌که قرارداد شما موقت بوده و شرکت جدید رقیب شرکت قبلی نیست، از نظر حقوقی نباید مشکلی پیش بیاید. مگر اینکه در قرارداد شما بند عدم رقابت یا تعهد خاصی ذکر شده باشد (که در این مورد هم باید محدودیت‌های قانونی رعایت شده باشد). راهکار پیشنهادی بهتر است یک نامه رسمی کتبی مبنی بر عدم تمدید قرارداد تهیه کنید و آن را به واحد منابع انسانی یا مدیریت شرکت ارائه دهید و رسید بگیرید. درخواست تسویه حساب را نیز به‌صورت کتبی ارسال کنید و اگر شرکت از پرداخت حقوق یا صدور فرم تسویه امتناع کرد، می‌توانید از طریق اداره کار اقدام کنید.

13:26:19   1403/11/29

چنانچه قرارداد شما مدت دارد پس از اتمام مدت اجباری در انعقاد قرارداد با شرکت فعلی ندارید و ملزم هستند کلیه حق و حقوق مالی شما را تسویه کنند

11:56:29   1403/12/3

بیان شفاهی استعفا به مدیریت شرکت سابق و تصمیم به عدم تمدید قرارداد برای شما کافی است، اما توصیه می‌شود که استعفای خود را به صورت کتبی اعلام کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که برای آینده مستندات لازم را در دست داشته باشید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

12:01:17   1403/12/3

سوالات مرتبط

طلاق توافقی
سلام و وقت بخیر ببخشید من با همسرم اختلاف دارم مهریه مو گذاشتم اجرا و در مرحله صدور رای و مهلت اعتراض هست و همسرم هم عدم تکمین گذاشته چه جوری میتونم با بخشش مهریه طلاق بگیرم چون همسرم حاضر به طلاق ت...
استعفای از پست اداری در اموزش و پرورش
سلام اگر شخصی در داخل اداره اموزش و پرورش دارای پستی باشد مثلا کارگزینی. و دیگر نخواهد در اداره بماند و تصمیم به رفتن به مدرسه و کلاس درس داشته باشد ایا رییس اداره میتواند موافقت نکند؟ با توجه به نبو...
استعفای نیروی رسمی آزمایشی
سلام من پرستارم و سال 93 استخدام پیمانی شدم و الان رسمی آزمایشی هستم موقع پیمانی شدن از ما تعهد 5ساله خدمت گرفتن اما الان بدلیل مهاجرت میخوام استعفا بدم باید جریمه پرداخت کنم؟ چه مقدار؟ و ایا ممکنه با...
استعفا از یک دستگاه دولتی و جذب مجدد
باسلام بنده کارمند پیمانی آموزش و پرورش در پست خدمات با ده سال سابقه کار هستم. ایا میشود بنده الان از آموزش و پرورش استعفا بدهم و دوباره جذب اموزش پرورش در شغل اموزگار ابتدای به صورت حق التدریس بشم ؟...
استعفا
سلام ببخشید اگه استعفا بدیم و قبول نکنن به هردلیل میتونیم نریم سرکار؟؟ کاری میتونن بکنن؟؟ کارمند رسمی اداره دولتی هستم، سه ساله مرخصی زایمان و استحقاقی و بدون حقوقم و حالا نمیخوام برم کلا...