درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - مدیرعامل غیر موظف

بنده مدیر عامل و سهامدار عمده شرکت سهامی خاص هستم.در حال حاضر با35 سال سابقه درخواست بازنشستگی دادم تامین اجتماعی نمی پذیرد چرا؟

پاسخ ها

سلام از تامین اجتماعی سوال کنید سوال غیرحقوقی ست

عدم پذیرش درخواست بازنشستگی برای مدیران عامل و سهامداران عمده در شرکت‌های سهامی خاص، معمولاً به دلیل ماهیت رابطه کاری است. برای برخورداری از مستمری، باید رابطه کارگر و کارفرما وجود داشته باشد.

  • دلایل احتمالی رد درخواست شما عبارتند از:

۱. فقدان رابطه استخدامی: از دید سازمان تأمین اجتماعی، سهامداران عمده و مدیران عامل(به ویژه اگر کنترل شرکت در دست آن‌ها باشد)، کارفرما محسوب می‌شوند نَه کارمند. بنابراین، پرداخت حق بیمه برای آن‌ها به عنوان کارمند پذیرفته نمی‌شود چون کسی بالای سر آن‌ها نیست که دستور دهد یا نظارت کند.

۲. بیمه اختیاری در مقابل اجباری: اگر حق بیمه‌های شما به عنوان کارمند پرداخت شده باشد اما سازمان تشخیص دهد که شما در واقع مالک هستید، این سوابق را ابطال کرده و از پذیرش بازنشستگی خودداری می‌کند.

۳. تداخل نقش‌ها: در شرکت‌های سهامی خاص، اگر شخص هم مالک باشد و هم مدیرعامل، سازمان تأمین اجتماعی معمولاً او را در دسته صاحب‌کار قرار می‌دهد که شرایط بازنشستگی او متفاوت از کارکنان است. برای بررسی دقیق‌تر، باید نامه رد درخواست(سند ابلاغیه) را مطالعه کنید تا دلیل دقیق ذکر شده توسط سازمان را بدانید. در بسیاری از موارد، این موضوع از طریق اعتراض به هیئت‌های حل اختلاف یا تغییر نوع بیمه به بیمه خویش‌فرما(در صورت امکان) قابل پیگیری است.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص