درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - تکلیف قانونی بکارگیری سلاح وقتی خود مأمور در خطره چیست؟

سلام سوال مربوط به جرایم مسلح میشه لطفا راهنمایی کنید من قانون به کارگیری سلاح به صورت کامل بلدم ولی لاکن در قانون نیرو های مسلح ذکر شده مأمور نیرو مسلح باید با متهم و یا مجرم که خود همین دو کلمه متهم و مجرم هم شرایط خاص خودش داره مامور باید از طریق گفتن سه بار ایست اونم به صورت بلند و بعد اگر کار ساز نبود از طریق سه بار زدن تیر هوایی برای اتمام حجت به اون فرد و بعد تیر اندازی کمر به پایین اما مشکل از اونجایی رخ میده که سارق اگر مسلح باشد اونوقت تاکلیف چیست چون اگه بخوام ایست دوم فریاد بزنم یه گلوله میخوره تو مغزم از فرمانده میپرسم میگه این بند های قانون به کارگیری سلاح انجام بده ولی خواهشن یکی پاسخ بده که در این موارد چیکار کنی آیا مجاز به تیر اندازی بدون اتمام حجت و هشدار قبلی هستیم یا خیر؟

پاسخ ها

قطعا خیر 

سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار 

در جرایم مسلح و هنگام «خطر فوری جانی»، در چارچوب قانون به کارگیری سلاح فقط به حداقل ضرورت و برای دفع خطر عمل کنید و بدون آموزش/دستور قانونیِ فرمانده، بدون رعایت تشریفات ایست نهایی شلیک نکنید مگر این‌که امکان هشدار وجود نداشته باشد یا تأخیر خطر فوری ایجاد کند. پیشنهاد میکنم حتما برای ترتیب اثر با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید 

سوالات مرتبط

وکلای متخصص