درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - هبه بدون قبض و مالکیت رسمی

سلام و احترام س. هستم از تهران وقتتون بخیر پدر بنده سال 96 فوت کردن. هنگام رسیدگی به اموال ایشان برادر بزرگ و ناتنی‌ام دستنوشته‌ای ارائه داده با مضمون اینکه پدرم 2 برگ از یک سهام با نام 5 برگی را به برادران بزرگم(نفری یک برگ) بخشیده است. این سند فاقد مهر و تاریخ بوده و صرفا امضای پدر و باقی وراث(از خانم اول) در ان لحاظ شده است. طبق اطلاعاتی که وجود دارد پدر در 85 و 88 کل امتیاز سهام را به عنوان فردی اجاره داده تا از کسب درامد کند و ماهانه از ایشون اجاره دریافت میکرده. از طرفی سال 92 پدر یک برک از این سهام را به عنوان مالک فروخته است. الان که 4 برگ باقی مانده از سهام تحت در شرف فروش قرار گرفته برادران ناتنی ام اقدام به رو کردن این دستنوشته کرده و ادعای مالکیت بر دو دانگ(برگ) از سهام کرده اند. سوال بنده از شما بزرگواران این است با توجه به الزامی بودن قبض در هبه و با توجه به اینکه پدر تا سال ها پس از تاریخ ادعایی دستنوشته و تا لحظه موت همچنان مالک و استفاده کننده سهام بوده و از امتیازات کامل ان بهره مند بوده و‌ حتی هنگام فروش یک برگ خود را به عنوان مالک کامل 5 برگ معرفی کرده، ایا شرایط قبض هبه و دریافت نقض شده است؟ از لطف و مرحمت شما پیشاپیش کمال تشکر و خضوع را مسئلت دارم

پاسخ ها

سلام و وقت بخیر خدمت شما کاربر محترم سایت دادراه باید اسناد و مدارک دقیق و کامل رویت شود سپس می‌توانیم در این زمینه اظهارنطر نهایی و کاملی داشته باشیم 

سلام با توجه به اینکه:

  1. قبض(تحویل) صورت نگرفته است.
  2. پدر تا زمان فوت، مالک و منتفع از سهام بوده است.
  3. پدر بخشی از سهام را فروخته است.

عقد هبه نسبت به دو برگه سهام به ضرر برادران باطل است و مالکیت آنها هنوز متعلق به اموال باقیمانده پدر هست که باید بین همه وراث تقسیم بشود.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص