درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - رای بدوی تعدیل اقساط

باسلام بنده دادخواست در تاریخ 01-08-1404 تعدیل اقساط مهریه دادم و رای بدوی در تاریخ 15-11-1404 صادر و اقساط از 13 ماه به 24 ماه افزایش داد،ولی بنا به دلایلی پرونده جهت ارسال به مرجع تجدید نظر و البته زرنگ بازی وکیل طرف مقابلم ارسال نشده! حال بر اساس هر 13 ماه دو ماه دیگه باید قسط مهریه رو پرداخت کنم با توجه به اینکه تعدیل من پذیرفته شده ولی قطعیت پیدا نکرده تا زمان قطعیت میتونم پرداخت قسط رو به عقب بندازم چون اگه قسط رو پرداخت کنم و بعد حکم قطعیت پیدا کنه رای خود قاضی زیر سوال نمیره چطور توان هر 13 ماه رو نداشته ولی پرداخت کرده و از نظر عقلی هم تعدیل من وقتی پذیرفته شده یعنی ناتوان هستم در پرداخت و باید اجرای احکام وقتی دادگاه بدوی من رو ناتوان تشخیص داده حداقل تا قطعیت حکم اجرای حکم رو به عقب بندازه اگه رای بدوی بعد از تاریخ پرداخت قسط بود حرف اساتید در مورد پرداخت اقساط معوقه درست بود ولی وقتی رای 6 ماه قبل از پرداخت قسط صادر شده و بنا به دلایلی فرض بر شلوغی و کثرت پرونده شعب بزاریم که به مرجع تجدیدنظر ارسال نشده گناه من بی زبان چیه اینقدر پرونده جهت رسیدگی طول کشیده

پاسخ ها

درود؛ رای بدوی تعدیل اقساط تا زمان تایید در دادگاه تجدیدنظر قابلیت اجرایی ندارد و شما مکلف به پرداخت طبق حکم قطعی قبلی هستید. پرداخت قسط فعلی، اقرار به توانایی مالی نیست و صرفاً تبعیت از دستور قضایی تا پیش از قطعیت رای جدید محسوب می‌گردد.

سلام به هر حال، تا هنگامی که حکم جدید به قطعیت نرسیده باشد، بنا بر حکم قدیمی بایست نسبت به پرداخت اقساط اقدام بفرمائید.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص