درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - سنوات و پاداش تاخیر تادیه

سلام وقت به خیر من از اول دی ماه 1404 از شرکت خارج شدم و سنوات من در اردیبهشت پرداخت شده 1. در تسویه چک چه نکته ای قید کنم تا بعدا بتونم شکایت کنم؟ (با توجه به نیاز به مبلغ پول نمیتونم صبر کنم و فعلا باید چک تسویه رو بگیرم) 2. تاخیر تادیه رو از چه زمانی درخواست بدم از ابتدای دی؟ و در چه اداره ای؟ ممنونم از راهنماییتون 3. ایا شرکتی که دستورالعمل پاداش داره به صورت فصلی میتونه پاداش نده در تسویه؟

پاسخ ها

درود؛ 1. در رسید چک بنویسید: «دریافت وجه به منزله تسویه کامل نبوده و حق مطالبه مابقی حقوق محفوظ است». 2. در مطالبات اداره کار خسارت تاخیر تادیه تعلق نمی‌گیرد، مگر چک برگشت بخورد که مبدا آن سررسید چک است.3. پرداخت پاداش فصلی در صورت تصریح در قرارداد یا عرف قطعی کارگاه الزامی است.

سلام ۱.در مورد چک تسویه، بهتر است در هنگام دریافت یا در رسیدی که امضاء می‌کنید، عبارت «با حق اعتراض به مبلغ» یا «بدون اقرار به تسویه کامل» را قید کنید. همچنین دقت کنید که در هیچ برگه‌ای عبارت «تسویه کامل و نهایی» یا «سلب حق شکایت» را امضاء نکنید. اگر مجبور به امضای فرم تسویه هستید، در کنار امضاء بنویسید «مبلغ دریافتی ناقص است و حق اعتراض محفوظ است».

۲.تأخیر تأدیه(جریمه دیرکرد) از تاریخی محاسبه می‌شود که مبلغ قانونی سنوات باید پرداخت می‌شده است یعنی از تاریخ خروج شما در ابتدای دی ماه. برای درخواست این مبلغ و هر گونه اختلاف در تسویه، باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده و ابتدا درخواست «شکایت از عدم پرداخت کامل» را ثبت کنید.

۳.خیر؛ اگر شرکت دستورالعمل رسمی برای پرداخت پاداش فصلی دارد و شما در بازه زمانی آن پاداش فعالیت کرده‌اید، این مبلغ جزئی از حقوق شما محسوب می‌شود. شرکت نمی‌تواند در هنگام تسویه، پاداشی را که طبق دستورالعمل استحقاق آن را دارید، پرداخت نکند.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص