مشاوره حقوقی رایگان - کسر هزینه بیمه تکمیلی هنگام تسویه

سلام من به مدت حدود 1 سال در شرکتی کار می کردم و 3 ماه آخر کارم در ان شرکت بیمه تکمیلی داشتم و از بیمه تکمیلی هم مبلغی رو استفاده کردم بعد از اون استعفا دادم و حالا بعد از 3 ماه برای تسویه از من هزینه کل یک سال بیمه تکمیلی رو کسر میکنن و بیمه تکمیلی بنده هم قطع شده آیا می تونن اینکار رو انجام بدن؟

پاسخ ها:


بستگی به قراردادشان با بیمه تکمیلی دارد

11:02:06   1403/10/15

بستگی به شروط ضمن عقد دارد

11:09:19   1403/10/22

سلام! در مورد مسئله شما، باید توجه داشت که قوانین مربوط به بیمه تکمیلی و نحوه تسویه‌حساب در پایان کار، عمدتاً به قرارداد کاری، سیاست‌های داخلی شرکت و قوانین کار کشور بستگی دارد. با این حال، در پاسخ به سؤال شما، چند نکته مهم وجود دارد: 1. بررسی قرارداد کار یا توافقنامه بیمه تکمیلی اگر در قرارداد کاری یا توافقنامه مربوط به بیمه تکمیلی ذکر شده باشد که هزینه بیمه تکمیلی در صورت استعفا باید از حقوق شما کسر شود، این اقدام قانونی است. اگر چنین بندی وجود ندارد، شرکت نمی‌تواند به طور یک‌طرفه هزینه بیمه را از تسویه شما کسر کند. 2. مدت اعتبار بیمه تکمیلی بیمه تکمیلی معمولاً به صورت سالانه خریداری می‌شود، اما اگر شما فقط بخشی از سال را از این بیمه استفاده کرده‌اید و سپس از شرکت خارج شده‌اید، شرکت نمی‌تواند هزینه کل سال را به شما تحمیل کند، مگر اینکه در قرارداد به وضوح قید شده باشد. 3. استفاده از خدمات بیمه تکمیلی اگر از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کرده‌اید، شرکت ممکن است ادعا کند که این خدمات برای شما هزینه‌ای داشته است و باید پرداخت شود. با این حال، این هم باید بر اساس بندهای قرارداد کاری یا توافقنامه باشد. 4. قوانین کار و حقوق کارمندان طبق قوانین کار ایران، هرگونه کسر از حقوق یا مزایای کارمند در زمان تسویه باید با رضایت کتبی وی یا بر اساس مفاد قرارداد انجام شود. اگر شما با این موضوع موافق نیستید، شرکت نمی‌تواند به صورت یک‌طرفه این مبلغ را کسر کند. پیشنهادات عملی بررسی قرارداد: قرارداد کار و توافقنامه بیمه تکمیلی را به دقت بررسی کنید. مذاکره با شرکت: اگر چنین بندی در قرارداد وجود ندارد، موضوع را به اطلاع واحد منابع انسانی یا مالی شرکت برسانید. شکایت به اداره کار: اگر شرکت برخلاف قانون عمل کرده است، می‌توانید به اداره کار شکایت کنید. اداره کار موظف است به این موضوع رسیدگی کند. مشاوره حقوقی: در صورت پیچیده بودن موضوع، مشاوره با یک وکیل متخصص در حقوق کار می‌تواند کمک‌کننده باشد. در نهایت، شرکت تنها در صورتی می‌تواند مبلغ بیمه تکمیلی را کسر کند که این موضوع در قرارداد کاری یا توافقنامه مشخص شده باشد. اگر چنین بندی وجود ندارد، می‌توانید از حق خود دفاع کنید.

21:59:09   1403/10/14

سوالات مرتبط

وزارت کار
با سلام بنده در کارگاهی کار میکنم از سال 97 کار میکنم تا الان نه بیمه کرده نه مزایا امسال میخواد قرارداد امضا کند از سال جدید 99 حقوق را دستی پرداخت میکند بنده را راهنمایی کنید مرخصی در سال 10روز ساعت...
دریافت دیه و حق خسارت بدنی
با سلام.بنده در تاریخ 1395/11/12 در محل کارخانه دچار یک حادثه شدم که به علت شکسته شدن یه قطعه آچار آلن سایز 12 که بین دو جک گیر کرده بود و پرتاب شدن و اصابت به سمت راست گردن اینجانب،به بیمارستان اعزام...
بیمه واریزی شرکت
با سلام و خسته نباشید من تا اخر برج 1 سال 99 در یک شرکت کار میکردم ... روز ششم برج 2 رفتم بیمه درخواست بیمه مشاغل ازاد دادم و فرم پر کردم که بیمه خودم را از برج 2 واریز کنم. شرکت قبلی همیشه یک ماه بعد...
شکایت از کارفرما
سلام بنده با خانومم واسه یه خانواده 4 ساله کار می‌کنیم خانومم پرستار بچشه منم راننده خانوادشون ولی طی این چند سال به هر بهانه ای بیمه واسمون رد نکرده الان میتونم ازش شکایت کنم یا نه ؟...
الزام به دادن رضایت نامه علیرغم اجرای ناقص اجراییه توسط اجرای احکام؟؟؟؟
با سلام. مدتی کارمند شرکتی بودم و حقوق و بیمه ام را پرداخت نکردند. پس از شکایت به اداره کار شرکت محکوم به پرداخت حقوق بنده و واریز حق بیمه به استناد ماده 148 قانون کار گردید. پس از یکسال دوندگی و مسدو...