درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - تقسیم ارث

سلام. پدر و مادر به رحمت خدا رفتن و این خانواده 7 تا دختر و 2 تا پسر دارن . یکی از این پسرا هم ممکنه خدایی نکرده به رحمت خدا بره . اگر این اتفاق بیفته ارث پسر خانواده به چه کسی میرسد؟ به فرزاندانش؟ یا همسرش؟ یا بین خواهران و برادران زنده تقسیم میشود؟ به چه شکل است؟

پاسخ ها

سلام. پدر و مادر به رحمت خدا رفتن و این خانواده 7 تا دختر و 2 تا پسر دارن . یکی از این پسرا هم ممکنه خدایی نکرده به رحمت خدا بره . اگر این اتفاق بیفته ارث پسر خانواده به چه کسی میرسد؟ به فرزاندانش؟ یا همسرش؟ یا بین خواهران و برادران زنده تقسیم میشود؟ به چه شکل است؟

درود بر شما. این سوال بسیار مهم و در عین حال حساس است. از دست دادن والدین، به ویژه در شرایطی که سرپرستی خانواده گسترده بر دوش باقی‌ماندگان است، بسیار دشوار است. امیدوارم خدای ناکرده اتفاقی برای برادرتان نیفتد.

مسئله ارث و تقسیم آن در ایران بر اساس قانون مدنی و با تبعیت از فقه شیعه انجام می‌گیرد. برای پاسخ به سوال شما در مورد ارث یکی از پسران در حالتی که پدر و مادر فوت کرده‌اند و خواهران و برادران زنده‌اند، مراحل تقسیم بر اساس «طبقات ارث» مشخص می‌شود.

در اینجا، با فرض اینکه فرد مورد نظر (یکی از پسرها) فوت کند، به بررسی وضعیت ارث او می‌پردازیم:

طبقات ارث (بر اساس قانون مدنی ایران)

قانون مدنی ایران سلسله مراتب ارث را در سه طبقه تعیین می‌کند. افراد در طبقه اول، در صورت وجود، تمام ارث را می‌برند و طبقات بعدی حقی نخواهند داشت.

1. طبقه اول (مستحقین درجه اول):

  • فرزندان (شامل دختر و پسر)
  • والدین (پدر و مادر)
  • همسر

2. طبقه دوم (مستحقین درجه دوم):

  • برادران و خواهران (تنی، ابوینی یا امی)
  • نوه‌ها (فرزندان فرزندان متوفی)
  • اجداد (پدربزرگ و مادربزرگ)

3. طبقه سوم (مستحقین درجه سوم):

  • عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و خاله‌ها

پاسخ به سوال شما (ارث پسر فوت شده)

با توجه به اینکه پدر و مادر فوت کرده‌اند، سهم‌الارث پسر فوت شده به شرح زیر تقسیم می‌شود:

اگر پسر فوت شده، همسر و فرزند (فرزندان) داشته باشد:

در این حالت، طبقه اول ارث شامل همسر و فرزندان او می‌شود. خواهر و برادران فرد فوت شده (مستحقین طبقه دوم) ارثی نخواهند برد.

  1. همسر: طبق قانون، یک چهارم (1/4) از کل اموال پسر فوت شده را به ارث می‌برد (زیرا او دارای فرزند است).
  2. فرزندان: سه چهارم (3/4) باقی‌مانده به طور مساوی بین تمام فرزندان (دختر و پسر) او تقسیم می‌شود. (دختران و پسران در این طبقه سهم مساوی دارند).

اگر پسر فوت شده، همسر و فرزندی نداشته باشد:

در این حالت، به دلیل نبودن وارث از طبقه اول، ارث به طبقه دوم منتقل می‌شود.

  1. خواهران و برادران: کل اموال (100%) بین خواهران و برادران زنده تقسیم می‌شود.
  • نحوه تقسیم بین خواهران و برادران: در این حالت، سهم هر یک پسر برابر با سهم دو دختراست. (یعنی سهم هر برادر دو برابر سهم هر خواهر است).

  • مثال: اگر 2 برادر و 7 خواهر زنده باشند، مجموع سهم ارث قابل تقسیم به 11 سهم می‌شود (سهم برادر = 2 سهم، سهم خواهر = 1 سهم).

  • هر برادر 2

    11

    112​ و هر خواهر 111111​ از ارث را می‌برد.

نکته بسیار مهم در مورد ارث خواهران و برادران:

اگر یکی از برادران فوت کند و خواهران زنده باشند، خواهران ارث می‌برند. اما اگر فقط خواهر باقی بماند و برادری نباشد، ارث به طبقه بعدی یا در صورت نبودن طبقه بعدی، به حاکم شرع (نماینده دولت) می‌رسد (مگر اینکه خواهر، تنی یا ابوینی باشد که در این صورت سهم بیشتری می‌برد). اما در حالت شما که 7 خواهر زنده هستند، آن‌ها سهم‌الارث قانونی خود را می‌برند.

جمع‌بندی نهایی بر اساس حالت پیش‌بینی شده (فوت پسر بدون فرزند و همسر):

اگر برادرتان فوت کند و همسر یا فرزندی از خود باقی نگذارد، ارث او به خواهران و برادران زنده تقسیم خواهد شد، به طوری که سهم هر برادر دو برابر سهم هر خواهر خواهد بود.

توصیه می‌کنم برای اطمینان کامل و تنظیم رسمی امور، حتماً با یک وکیل دادگستری متخصص در امور خانواده و ارث مشورت نمایید تا با توجه به جزئیات کامل (مانند اینکه خواهران تنی هستند یا ابوینی) راهنمایی دقیقی دریافت کنید

همسر و‌فرزندان

سوالات مرتبط

تقسيم مال پدری
با سلام خانه ای ٥ واحدی پس از فوت پدرم (حدود ٦ سال پيش) به جای مانده مادرم در قيد حيات می باشند. ٤ پسر و دو دختر هستيم يكی از برادرانمان حاضر به تقسيم خانه نيستند ولی بقيه راضی هستن و مشكلی ندارند برا...
تقسیم ارث
سلام 4سال پدرم فوت کرده و مادرم اجازه تقسیم ارث نمی دهد ما هم کارگر ساده هستیم خودش توی خونه نشسته و کشاورزی زیاد ماهم محتاج یک لقمه نون شب هستم شکایت کردم دوسال وکیل هم گرفتم هنوز هیچ جوابی من نگرفتم...
تقسیم ارث
پدرم 15سال پیش فوت کرده یک باب منزل داشت سندش در رهن بانک بود تا سه سال قبل مادرم بدون اجازه وراث پدرم سند منزل رو به اسم خودش زده ولی تو اداره اقتصاد و امور دارایی به اسم پدرم هستش من میتونم از طریق ...
ارث اموال
با سلام. اگر در زمان فوت پدرم، پدر بزرگ و مادر‌بزرگم در قید حیات باشن، اموال به چه صورت تقسیم میشه؟...
ارث
سلام. برای تقیسم ارث حتما انحصار وراثت باید شود؟...