سلام. پدر و مادر به رحمت خدا رفتن و این خانواده 7 تا دختر و 2 تا پسر دارن . یکی از این پسرا هم ممکنه خدایی نکرده به رحمت خدا بره . اگر این اتفاق بیفته ارث پسر خانواده به چه کسی میرسد؟ به فرزاندانش؟ یا همسرش؟ یا بین خواهران و برادران زنده تقسیم میشود؟ به چه شکل است؟
درود بر شما. این سوال بسیار مهم و در عین حال حساس است. از دست دادن والدین، به ویژه در شرایطی که سرپرستی خانواده گسترده بر دوش باقیماندگان است، بسیار دشوار است. امیدوارم خدای ناکرده اتفاقی برای برادرتان نیفتد.
مسئله ارث و تقسیم آن در ایران بر اساس قانون مدنی و با تبعیت از فقه شیعه انجام میگیرد. برای پاسخ به سوال شما در مورد ارث یکی از پسران در حالتی که پدر و مادر فوت کردهاند و خواهران و برادران زندهاند، مراحل تقسیم بر اساس «طبقات ارث» مشخص میشود.
در اینجا، با فرض اینکه فرد مورد نظر (یکی از پسرها) فوت کند، به بررسی وضعیت ارث او میپردازیم:
طبقات ارث (بر اساس قانون مدنی ایران)
قانون مدنی ایران سلسله مراتب ارث را در سه طبقه تعیین میکند. افراد در طبقه اول، در صورت وجود، تمام ارث را میبرند و طبقات بعدی حقی نخواهند داشت.
1. طبقه اول (مستحقین درجه اول):
2. طبقه دوم (مستحقین درجه دوم):
3. طبقه سوم (مستحقین درجه سوم):
پاسخ به سوال شما (ارث پسر فوت شده)
با توجه به اینکه پدر و مادر فوت کردهاند، سهمالارث پسر فوت شده به شرح زیر تقسیم میشود:
اگر پسر فوت شده، همسر و فرزند (فرزندان) داشته باشد:
در این حالت، طبقه اول ارث شامل همسر و فرزندان او میشود. خواهر و برادران فرد فوت شده (مستحقین طبقه دوم) ارثی نخواهند برد.
اگر پسر فوت شده، همسر و فرزندی نداشته باشد:
در این حالت، به دلیل نبودن وارث از طبقه اول، ارث به طبقه دوم منتقل میشود.
نحوه تقسیم بین خواهران و برادران: در این حالت، سهم هر یک پسر برابر با سهم دو دختراست. (یعنی سهم هر برادر دو برابر سهم هر خواهر است).
مثال: اگر 2 برادر و 7 خواهر زنده باشند، مجموع سهم ارث قابل تقسیم به 11 سهم میشود (سهم برادر = 2 سهم، سهم خواهر = 1 سهم).
11
112 و هر خواهر 111111 از ارث را میبرد.نکته بسیار مهم در مورد ارث خواهران و برادران:
اگر یکی از برادران فوت کند و خواهران زنده باشند، خواهران ارث میبرند. اما اگر فقط خواهر باقی بماند و برادری نباشد، ارث به طبقه بعدی یا در صورت نبودن طبقه بعدی، به حاکم شرع (نماینده دولت) میرسد (مگر اینکه خواهر، تنی یا ابوینی باشد که در این صورت سهم بیشتری میبرد). اما در حالت شما که 7 خواهر زنده هستند، آنها سهمالارث قانونی خود را میبرند.
جمعبندی نهایی بر اساس حالت پیشبینی شده (فوت پسر بدون فرزند و همسر):
اگر برادرتان فوت کند و همسر یا فرزندی از خود باقی نگذارد، ارث او به خواهران و برادران زنده تقسیم خواهد شد، به طوری که سهم هر برادر دو برابر سهم هر خواهر خواهد بود.
توصیه میکنم برای اطمینان کامل و تنظیم رسمی امور، حتماً با یک وکیل دادگستری متخصص در امور خانواده و ارث مشورت نمایید تا با توجه به جزئیات کامل (مانند اینکه خواهران تنی هستند یا ابوینی) راهنمایی دقیقی دریافت کنید
همسر وفرزندان