اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول، چهارم و نوزدهم بدوی دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول، چهارم و نوزدهم بدوی دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول، چهارم و نوزدهم بدوی دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 175/86

شاکی : سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی.

تاریخ رأی: سه شنبه 14 اسفند 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: الف- شعبه چهارم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 83/1277 موضوع شکایت خانم معصومه آزاد مرزآبادی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی اراک به خواسته، ایام خدمت در نهضت به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 3388 مورخ 11/2/1383 چنین رأی صادر نموده است، … با عنایت به اینکه قبول سوابق به معنی قبولی تمام مزایا است و سوابق نامبرده مورد پذیرش واقع شده موجه می‎باشد، لذا شکایت وی را وارد دانسته و حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می‎نماید. ب- شعبه چهارم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2294 موضوع شکایت معصومه پرندپور به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی به خواسته، احتساب ایام خدمت در نهضت سواد آموزی به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 1046 مورخ 6/3/1385 چنین رأی صادر نموده است،… با توجه به گواهی صادره از سوی نهضت سوادآموزی از سال 11/10/1362 تاکنون که سابقه تدریس شاکی بیش از 20 سال می‎باشد و جواب واصله دلیل و مدرک موجهی که خواسته شاکی را رد نماید ارائه ننموده است، و اینکه قبول سوابق به معنای قبولی تمام مزایا است و سوابق شاکی در نهضت گواهی شده است لذا شکایت وی را وارد دانسته و حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می‎نماید. ج- شعبه اول دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/3000 موضوع شکایت اعظم شیدی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی اراک به خواسته، احتساب ایام خدمت در نهضت سوادآموزی به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 1707 مورخ 10/4/1385 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه تعیین حداقل ساعات تدریس متصدیان مشاغل آموزشی و اختیارات مربوطه با اصلاح قسمت آخر ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزشی موضوع تبصره یک ماده یک آیین‎نامه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور به عهده وزیر آموزش و پرورش می‎باشد و با عنایت بـه اینکه حسب رأی وحدت رویـه شماره 102 مـورخ 7/8/1370 هیأت عمومی

دیوان عدالت اداری اقدامات وزارت آموزش و پرورش در موضوع مانحن فیه را تخلف ندانسته لذا شکایت شاکی را غیر موجه تشخیص حکم به رد آن صادر و اعلام می‎گردد. د- شعبه نوزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2590 موضوع شکایت فرزانه هکی عرلقی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی به خواسته، احتساب ایام خدمت آموزشیاری نهضت سوادآموزی جهت تقلیل ساعات کار به شرح دادنامه شماره 642 مورخ 31/3/1385 چنین رأی صادر نموده است، … از آنجا که مدت خدمت در سمت آموزشیاری نهضت سوادآموزی جهت تقلیل ساعات کار هفتگی ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزش قید نگردیده است، لهذا تضییع حقی از شاکی مشهود نیست علیهذا شکایت شاکی غیر وارد تشخیص حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‎گردد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با توجه به وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش در تعیین میزان ساعات تدریس هفتگی شاغلان رشته‎های آموزشی و تقلیل ساعت کار مزبور و شرایط و ضوابط خاص آن و اینکه طبق ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزشی موضوع تبصره یک ماده یک آیین‎نامه اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و تبصره 2 ذیل آن ماده تقلیل ساعات خدمت متصدیان مشاغل مذکور در آن تبصره مشروط به اجتماع و تحقق شرایط لازم از جمله داشتن 20 سال سابقه تدریس به طور مستمر و تمام وقت است، احتساب مدت خدمت آموزشیاری شاکیان از جهت تقلیل ساعات کار آموزشی آنان به لحاظ فقد اوصاف و شرایط فوق‎الذکر وجاهت قانونی ندارد و دادنامه‎های شماره 1707 مورخ 10/4/1385 شعبه اول و شماره 642 مورخ 31/3/1385 شعبه نوزدهم دیوان که متضمن این معنی است صحیح و موافق اصول و موازین قانونی می‎باشد. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذیربط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است./

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.