ابطال مصوبه شماره 16011218700 مورخ 22/5/1387 شورای اسلامی شهر تهران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای رمضان کریمیان. با خواسته ابطال مصوبه شماره 16011218700 مورخ 22/5/1387 شورای اسلامی شهر تهران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 829/87
شاکی : آقای رمضان کریمیان.
تاریخ رأی: يکشنبه 18 مرداد 1388
شماره دادنامه :
داشت. مصوبه اخیرالذکر، تمدید پروانه را صرفاً مشروط به پرداخت مبلغی تحت عنوان (هزینه تعلیق) نموده است. در حالی که مصوبه متنازع فیه، تمدید را بر تحقق شرط (ب) از شروط 3 گانهای استوار کرده که در نفس خود ممتنع و از باب تسری آخرین تغییرات آییننامه زلزله و آخرین تغییرات مقررات ملی ساختمان، به زمان ماقبل خود، از مصادیق عطف بماسبق شدن شرایط جدید و نفی حقوق مکتسب اشخاص و مغایر با ماده 4 قانون مدنی است. به بیانی دیگر حقوق شهروندی مشمول مرور زمان واقع شده است. بنابراین، حتی اگر موقتاً پروانه اضافه اشکوب را از تعریف عرفی و حقوق و اصول لفظیه خارج بدانیم و آن را تمدید پروانهای فرض نمائیم که فقط مهلت اجرای آن و نه حقوق مکتسبه آن منقضی شده به دلیل تسری فوقالذکر، تمدیدش مقدور نخواهد بود. لذا، متقاضی ابطال مصوبه فوقالذکر شورای اسلامی شهر تهران میباشد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در پاسخ به شکایت شاکی، طی نامه شماره 697/160 مورخ 5/2/1388 اعلام داشتهاند، صدور پروانه ساختمانی در چارچوب قوانین و مقررات جاری از وظایف شهرداری است. شورای اسلامی شهر تهران نیز با تصویب مصوبه مورد بحث، به ممنوعیت صدور پروانه اضافه اشکوب و اضافه نمودن طبقات در مورد ساختمانهای ساخته شده بدون رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و طرحهای تفصیلی تاکید نموده است. به عبارت دیگر، اضافه نمودن طبقات در ساختمانهایی که محاسبات فنی آن قبلاً صورت گرفته و بر اساس این محاسبات، حداکثر مجوز احداث طبقات صادر شده، ممنوع است. بدیهی است در صورتی که فونداسیون ساختمان، اسکلت و محاسبات فنی اجرا شده برای طبقات بیشتر از وضع موجود در ساختمان پیشبینی شده باشد، با رعایت قوانین مقررات مربوطه، ممنوعیتی برای اضافه نمودن طبقات در ساختمان مذکور وجود ندارد. در همین راستا به منظور رعایت حقوق مکتسبه افراد، در متن مصوبه مورد شکایت، اجرای اضافه اشکوب و احداث طبقاتی اضافی، منوط به رعایت شرایط سه گانه مندرج در بندهای (الف) (ب) و (ج) تبصره موضوع ماده واحده مورد بحث شده است. در بند (الف) تبصره یاد شده، ضرورت رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و طرحهای تفصیلی تاکید شده است. در بند (ب) این تبصره، ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان و آییننامه زلزله مورد تاکید قرار گرفته است. در بند (ج) تبصره مذکور، ضرورت تایید تطابق نقشههای اجرایی با مقررات مندرج در بند (ب) توسط مهندسین ذیصلاح مـورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین، مصوبه مـورد
بحث که به منظور حفظ جان و مال شهروندان تهرانی تدوین گردیده، صرفاً نسبت به ضرورت رعایت نکات ایمنی و محاسبات فنی برای اضافه نمودن اشکوب و طبقات در ساختمانهایی که فونداسیون و اسکلت آنها اجرا شده تاکید نموده است. علاوه بر آن، در تدوین این مصوبه هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است و هیچ حقی تضییع نشده است. لذا، رد شکایت موضوع دادخواست تقدیمی مورد استدعا است. هیأت عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
حدود صلاحیت و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح مقرر در شقوق ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و مقررات اصلاحی آن تبیین و احصاء شده است. نظر به اینکه صدور پروانه احداث اضافه اشکوب و همچنین تعیین شرایط خاص در مورد صدور اجازه تکمیل طبقات ساختمان با رعایت مقررات مربوط و نظارت و کنترل بر عملیات ساختمانی در زمره وظایف و مسئولیتهای شهرداری قرار دارد، بنابراین وضع قاعده آمره در باب امور فوقالذکر از حدود صلاحیت و اختیارات شورای اسلامی شهر خارج است و بدین جهت مصوبه شماره 1601128700 مورخ 22/5/1387 شورای اسلامی شهر تهران مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی و ماده یک و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میشود./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.