ابطال جزء (ب) بند 3 بخشنامه شماره 13530 مورخ 27/7/1384 سازمان امور مالیاتی کشور.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم ثریا محمدینیا. با خواسته ابطال جزء (ب) بند 3 بخشنامه شماره 13530 مورخ 27/7/1384 سازمان امور مالیاتی کشور. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 198/87
شاکی : خانم ثریا محمدینیا.
تاریخ رأی: سه شنبه 13 اسفند 1387
شماره دادنامه :
دلایل و اسناد قانونی کاملاً یک واحد مسکونی است. 1- به دلیل سند مالکیت و همچنین دفترچه قانونی ساختمان، که دقیقاً کلمه مسکونی بودن و دیگر مشخصات ساختمان مورد اجاره در متن این شناسنامه قانونی، قید گردیده است. 2- به دلیل وجود سابقه طولانی سکونت مالکین قبلی و اینجانب و نوع ساختمان احداثی و بافت فیزیکی و فنی سازه و تمامی مشخصههای آن. ب- مغایرت مفاد بخشنامه با نص صریح مفاد ماده 55 و تبصره 11 الحاقی به ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن. 1- با توجه به مفاد این ماده واحده که «مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید…» قانونگذار به طور کلی هیچ شرط و شروطی، مبنی بر نوع واگذاری و نوع استفاده از عین مستاجره، عنوان نکرده، بلکه فقط به فعل اجاره اکتفا کرده است و در متن این ماده واحده، چیزی به عنوان اجاره به شرط سکونت نیامده است و منظورش از خانه یا آپارتمان مسکونی، عبارت از مکانی است که به موجب مستندات قانونی دارای کاربری مسکونی بوده باشد. بنابراین بهانه حوزه مالیاتی، مبنی بر واگذاری اجاره به منظور استفاده آموزشی، به موجب تفسیر ناصحیح از بخشنامهائی نامفهوم و غیر مرتبط، کاملاً با نص صریح قانون مغایر و فاقد وجاهت قانونی است، لذا معافیت این ماده واحده شرعاً و قانوناً، شامل حال اینجانب خواهد بود و حوزه مالیاتی، برای وضع مالیات عادلانه میبایستی علاوه بر اعمال سایر معافتیهای قانونی، نسبت به اعمال معافیت این ماده واحده، اقدام نماید. 2- مغایرت بخشنامه با مفاد تبصره 11 الحاقی به ماده 53 ق.م.م، در این تبصره دو مورد معافیت صورت گرفته، مورد اول به منظور ساخت و ساز در چهارچوب الگوی مصرف که مورد بحث اینجانب نیست، در مورد معافیت دوم (معافیت به میزان 200 مترمربع از زیربنای مفید) که به منظور ترغیب مالکان، جهت اجاره گذاردن واحدهای مازاد بر نیاز صورت گرفته که مورد بحث اینجانب میباشد که قانونگذار در انشاء حکم خود «…» و در غیر این صورت درآمد هر شخصی ناشی از اجاره واحد مسکونی در تهران تا 150 مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا 200 مترمربع زیربنای مفید از مالیات بردرآمد ناشی از اجاره املاک معاف میباشد.» هیچ گونه اشارهای مبنی بر اجاره به شرط سکونت ننموده، فقط به فعل اجاره اکتفا نموده است چون که قصد ایجاد محدودیت را برای مالک نداشه است. به دلیل اینکه احتمال اجاره دادن واحدهای مسکونی بزرگ، بالاخص در شهرستانها، برای سکونت بسیار ضعیت و غیر ممکن است لذا در متن حکم هیچگونه شرط و شروطی مبنی بـر
نوع واگذاری اجاره و نوع استفاده از عین مستاجره مطرح نگردیده، لذا بهانه حوزه مالیاتی، مبنی بر واگذاری اجاره به منظور استفاده آموزشی، به موجب تفسیر ناصحیح از بخشنامهای نامفهوم و غیر مرتبط، کاملاً مغایر با نص صریح قانون و فاقد وجاهت قانونی است بنابراین شرعاً و قانوناً، اینجانبان مشمول این معافیت خواهم بود. همچنین قانونگذار به منظور قابل فهم بودن قوانین مالیاتی، برای عموم مودیان، نسبت به انشاء متن آن، نهایت سعی آن در شفاف سازی مبذول داشته است، بنابراین هیچ ضرورتی بر تفسیر و صدور بخشنامههائی مغایر با مفاد آن، وجود ندارد. ضمناً در تمامی قوانین مالیاتی، بر این اصل بنیادی و اساسی تاکید گردیده که درآمد مشمول مالیات عبارت است از کسر مجموع هزینهها از درآمدهای مربوط که میبایستی چنین باشد چونکه درآمدها در نتیجه فعلیت هزینهها حال میگردد. بنابراین وفتی که موضوع درآمد ناشی از اجاره ملک مسکونی اینجانب مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد، لزوماً ضرورت قانونی دارد که هزینههای مربوط به ایجاد این درآمد، نیز مورد توجه آن سازمان قرار گیرد، یعنی با پذیرش این گونه هزینههای قانونی، آن را از مال الاجاره دریافتی، به منظور وضع مالیات عادلانه کسر نماید. لذا متقاضی ابطال جزء (ب) بند 3 بخشنامه فوقالذکر میباشم. مدیرکل دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 94169/212 مورخ 16/9/1387 اعلام داشتهاند، خواسته شاکیه ابطال قسمت (ز) بند یک و بند 3 بخشنامه مذکور میباشد. الف- در خصوص قسمت (ز) بند یک بخشنامه مذکور، بطور کلی ماده 53 قانون مذکور در مورد مالیات بردرآمد املاکی است که به اجاره واگذار میگردد که در تبصره 11 آن چگونگی اعطای معافیت به این گونه درآمدها را بیان داشته است و فلسفه وجودی تبصره ماده 11 قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری میباشد که بیان میدارد، «کلیه واحدهای مسکونی … که به منظور سکونت به اجاره واگذار میگردد از پرداخت صددرصد مالیات بردرآمد اجاری معاف میباشند.» لذا تبصره 11 الحاقی ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم بطور کلی در جهت تشویق و ترغیب اشخاص به احداث واحدهای مسکونی که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده انشاء شده و متخص واحدهای مسکونی که برای سکونت واگذار میشوند و دربرگیرنده املاکی کـه بـرای غیر سکونت واگذار میگردند نمیباشد، لـذا قسمت (ز) بنـد یک بخشنامه صدرالاشاره وفق
مقررات بوده و مخالفتی با تبصره 11 ماده 53 ندارد. ب- بند 3 بخشنامه فوقالذکر در راستای اهداف قانونگذار مقرر در ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم میباشد، چرا که منظور نظر قانونگذار در این ماده برای املاک مسکونی است که به منظور سکونت واگذار میشوند، زیرا اهداف قانونگذار از تصویب این ماده، نمیتواند غیر از این باشدف چون بطور کلی اهداف قانونگذار از تصویب این ماده، ایجاد تسهیلات برای اشخاصی است که در چارچوب مقررات و قوانین گام برمیدارند نه آنهائی که قوانین و مقررات را زیرپا میگذارند و از قانون سرپیچی مینمایند، مصداق بارز آن، تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری با اصلاحیههای بعدی آن میباشد که صراحتاً بیان میدارد، «شهرداری مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانههای ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کند و در صورتی که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیر تجاری، محل کسب یا پیشه و یا تجارت دائر شود شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره ماده 100 مطرح و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر اتخاذ تصمیم میکند و حتی ضمانت اجرائی کیفری نیز دارد.» بنابراین منظور مقنن در ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم این است که مالک خانه یا آپارتمان نمیتواند آن را برای استفادهای غیر از سکونت به اجاره واگذار نماید. این به آن معنا است که هیچ شخصی نمیتواند راساً و بدون مجوز تغییر کاربری دهد و محل ملک مسکونی را برای غیر سکونت استفاده نماید. لذا ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم نیز از این امر مستثنی نبوده و در راستای قوانین و مقررات موضوعه دیگر به ویژه تبصره فوقالذکر میباشد، لذا حکم ماده 55 به هیچ وجه املاک غیر مسکونی را شامل نمیشود و منظور نظر قانونگذار املاک مسکونی است که به منظور سکونت واگذار میشوند، میباشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
به موجب ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم «هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خودمحل دیگری برای سکونت خویش اجاره نمایدیا از خانه سازمانی که کارفرما در اختیار او میگذارد
استفاده کند، در احتساب درآمد مشمول مالیات این فصل میزان مال الاجاره که به موجب سند رسمی یا قرارداد میپردازد یا توسط کارفرما از حقوق وی کسر و یا برای محاسبه مالیات حقوق تقویم میگردد، از کل مال الاجاره دریافتی او کسر خواهد شد.» نظر به اینکه شق (ب) بند 3 بخشنامه شماره 13530 مورخ 27/7/1384 که مورد اعتراض قرار گرفته در مقام تبیین حکم مقنن تنظیم شده و منطبق با هدف قانونگذار است، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمیباشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
قدیانی
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.