ابطال بند (د) ماده 4 مصوبه شماره 72784/ت35774ک مورخ 21/6/1385 وزیران عضو شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت تراکتورسازی ایران. با خواسته ابطال بند (د) ماده 4 مصوبه شماره 72784/ت35774ک مورخ 21/6/1385 وزیران عضو شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 172/87
شاکی : شرکت تراکتورسازی ایران.
تاریخ رأی: يکشنبه 6 ارديبهشت 1388
شماره دادنامه :
که قایل به افتراق در بین کارخانجات و شرکتهای اختصاصی و شرکتهای دولتی یا دارای سهام دولت گردیده است، نقض غرض است. فیالواقع شورا بر خلاف نظر مقنن اقدام و مبادرت به قانونگذاری نموده و مقید نمودن جوایز صادراتی به شرکتهای صددرصد خصوصی و یا صددرصد تعاونی بر خلاف قانون یاد شده و از حیطه و صلاحیت شورای عالی توسعه صادرات و قوه مجریه خارج است. لذا تقاضای ابطال بند (د) ماده 4 مصوبه شماره 72784/ت35774ک مورخ 21/6/1385 وزیران عضو شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی را دارد. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 148130/4950 مورخ 22/8/87 ضمن ارسال تصویر نظریه شماره 60811/160 مورخ 16/7/1387 حوزه معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام نموده است، الف) مستند قانونی: مطابق بند (ب) ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه مقرر شده است: به منظور نوسازی و روان سازی تجارت- افزایش سهم کشور در تجارت بینالمللی و توسعه صادرات غیر نفتی و خدمات و تقویت توان رقابتی محصولات صادراتی کشور در بازارهای بینالمللی به منظور گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد بازرگانی و تجارت در قالب سند بازرگانی کشور دولت مکلف است، الف- با تجهیز مبادی تجاری ورودی کشور، نسبت به توسعه ترانزیت و عبور مطمئن، آزاد و سریع کلیه کالاها و خدمات با نرخ رقابتی اقدام نماید. ب- نسبت به هدفمندسازی و ساماندهی یارانهها و جوایز صادراتی در قالب حمایت های مستقیم و غیر مستقیم اقدام نماید. ب- در خصوص ایراد شاکی، مطابق قسمت اخیر دادخواست اعلام شده «مقید نمودن جوایز صادراتی به شرکتهای صددرصد خصوصی یا صددرصد تعاونی بر خلاف قانون یاد شده و از حیطه و صلاحیت شورای عالی صادرات و قوه مجریه خارج است.» ج- نظریه و پاسخ: 1- جزء (د) بند 4 تصویبنامه فوقالذکر که مورد شکایت قرار گرفته، متعاقباً به موجب تصویبنامه 63243/ت37862ک مورخ 24/5/1386 اصلاح گردیده و لذا از این جهت شکایت موضوعاً منتفی شده است. 2- به موجب تبصره 2 بند (د) اصلاحی محدودیت (100درصد) تعلق سهام بـه شرکتهای خصوصی و تعاونی اصلاح و بـه شرکتهایی که بیش از 50 درصد سهام آن متعلق بـه بخش غیر دولتی باشد نیز جوایز و مشوقهای صادراتی پرداخت میشود. 3- مطابق تبصره 2 بند 19 تصویبنامه مورد شکایت نیز «پرداخت یارانه علاوه بـر جوایز صادراتی موضوع بند 4 بـه مواردی که بـه
تصویب هیأت وزیران میرسد، از شمول این بند مستثنی شده است». 4- مطابق بند (ب) ماده 33 قانون برنامه سوم توسعه دولت اختیار کلی برای هدفمندسازی و ساماندهی یارانهها و جوایز صادراتی داشته و در نتیجه مصوبات مربوط نه تنها مغایرت با این حکم ندارد، بلکه در چارچوب آن و بر اساس اختیار قانونی بوده است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
به شرح لایحه جوابیه شماره 148130/4950 مورخ 22/8/1387 جزء (د) بند 4 تصویبنامه شماره 72784/ت35774ک مورخ 21/6/1385 در خصوص شمول جوایز و مشوق های صادراتی به شرکتهای صددرصد خصوصی و یا صددرصد تعاونی اصلاح شده و مطابق تبصره 2 بند (د) اصلاحی موضوع تصویبنامه شماره 63243/ت37862ک مورخ 23/5/1386 محدودیت مقرر در جزء بند 4 فوقالذکر منتفی و پرداخت جوایز و مشوق های صادراتی به شرکتهایی که بیش از پنجاه درصد سهام آنها متعلق به بخش غیر دولتی باشد نیز تجویز شده است و در تبصره 3 الحاقی به جزء (د) اصلاحی فوقالذکر موضوع تصویبنامه شماره 63243/ت37862ک مورخ 23/5/1387 مقرر گردیده است که شرکتهای غیر دولتی (بیش از پنجاه درصد و کمتر از صددرصد سهام آنها غیر دولتی هستند) هشتاد درصد جوایز صادراتی موضوع شرکتهای فوقالذکر را دریافت نمایند. بنابه مراتب فوقالذکر و اینکه قانونگذار به منظور تحقق اهداف مقرر در ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرح بند (ب) آن ماده دولت را مکلف به هدف مندسازی و ساماندهی یارانهها و جوایز صادراتی در قالب حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم نموده است که مصوبه مورد اعتراض مغایرتی با قانون هم ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.