ابطال بند (الف) ماده 4 اساسنامه دوره پیش دبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای سیدصادق موسوی مدیرعامل موسسه آموزش فرهنگی غیر انتفاعی مکتب الصادق(ع) گوکان. با خواسته ابطال بند (الف) ماده 4 اساسنامه دوره پیش دبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 44/88
شاکی : آقای سیدصادق موسوی مدیرعامل موسسه آموزش فرهنگی غیر انتفاعی مکتب الصادق(ع) گوکان.
تاریخ رأی: يکشنبه 15 شهريور 1388
شماره دادنامه :
فوق الاشاره اعلام داشته است. 1- بند مذکور مغایر با ماده 3 قانون اصلاح قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب جلسه علنی مورخ 15/2/1387 مجلس شورای اسلامی میباشد، زیرا قانون مذکور تاسیس و اداره مراکز آموزشی به صورت مشارکت مردم با دولت در حوزه آموزش و پرورش را با ساختار غیر دولتی بیان میکند و با توجه به تبصره ماده 10 قانون مذکور، مرکز آموزش پیش دبستانی جزو تعاریف و طبقهبندیهای ماده 3 همان قانون است. 2- بند (الف) ماده 4 اساسنامه دوره پیش دبستانی مغایر با تبصره ماده 8 قانون شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی به نظر میرسد، زیرا با توجه به ماده 11 و تبصره ماده 8 قانون مذکور دریافت کمکها و خودیاری از اولیای دانش آموزان و مردم در مدارس دولتی در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند و مشارکت مردمی مذکور در بند (الف) ماده 4 اساسنامه، مشارکتی اجباری است. 3- بند مذکور مغایر با ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالیاتهای مستقیم دولت مصوب جلسه علنی مورخ 26/10/1380 مجلس شورای اسلامی است. 4- بند مذکور مغایر با بند (ب) ماده 136 قانون برنامه چهارم توسعه میباشد، زیرا با هیچ یک از شیوههای احصاء شده توسط قانونگذار در بند (ب) ماده 136 قانون برنامه چهارم مطابقت ندارد. بنابه مراتب فوقالذکر ابطال بند (الف) ماده 4 اساسنامه دوره پیش دبستانی مورد تقاضا است. مدیرکل حقوقی املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به دادخواست مذکور طی نامه شماره 3/3693/810 مورخ 13/3/1388 اعلام داشتهاند، 1- بر اساس بند (الف) ماده 3 قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش و همچنین بند 8 از ماده 8 همین قانون مصوب 4/12/1366 ایجاد مهارت لازم در امر خواندن و نوشتن و آموزش مبانی اعتقادی و اخلاقی و زیر پوشش قراردادن کودکان لازم التعلیم بدون لحاظ شرط سنی که شامل دوره پیش دبستانی است، از وظایف و ماموریتهای این وزارت محسوب میشود که نحوه آموزش و اجرائی شدن اهداف مذکور بایستی در قالب شیوهنامه و اساسنامه باشد که بر اساس بند 6 از ماده 6 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و مصوبه شماره 422 مورخ 16/4/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی و تصویب اساسنامه هر نوع موسسه تعلیمات جدید و دوره پیش دبستانی از وظایف شورای مذکور میباشد. بـا عنایت به مراتب و مستندات مـورد اشـاره وضع اساسنامه مـورد بـحث منبعث از
صلاحیت و اختیارات قانونی وزارت متبوع و شورای مزبور بوده و تصویب اصل اساسنامه منطبق بر قوانین صادر گردیده است. دوره مذکور جزو دورههای آموزش عمومی در آموزش و پرورش تلقی میگردد که به استناد ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مصوب 1372، بند (ب) ماده 64 قانون برنامه توسعه سوم مصوب 1379، ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالیاتهای مستقیم دولت مصوب 1380، مواد 46 و 47 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مصوب سال 1384 مواد 136 و 145 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری مشارکت مردم و بخش غیر دولتی در انجام امر آموزش عمومی تجویز گردیده است. ب- براساس بند (س) ماده 52 قانون توسعه چهارم گسترش دوره پیش دبستانی بدون در نظر گرفتن نوع آن از وظایف آموزش و پرورش میباشد. 2- ایشان در دادخواست تقدیمی خود از جمله در بند یک آورده است، «… واژه مشارکت مردم در بند مذکور مشارکت اجباری به معنای اخذ شهریه ثبت نام … میباشد…» در حالی که ایشان چنین استنباطی را دارد و شخص خود لفظ مشارکت را مقید به اجباری مینماید و سپس نتیجه دلخواه خود را از آن تحصیل میکند. اولاً لفظ مشارکت که در ماده یک قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 5/3/1367 مجلس شورای اسلامی مسبوق به سابقه میباشد به معنای کمک تلقی شده و میشود والا مشارکت در قالب مشارکت مدنی یا مشارکت تجاری باید قرار گیرد و سهم الشرکه هر یک از شرکاء باید تعیین شود. ثانیاً، از لفظ مشارکت اجبار و الزام مستفاد نمیگردد. علاوه بر اصول کلی و عرف و رویه آموزش و پرورش قوانین و مقررات حاکم، کمکهای مردم به مدارس را مشروط و مقید به داوطلبانه بودن آنها نموده است. بنابراین این ایراد نیز واهی و از روی استنباط نادرست میباشد. شاکی به غیر رسمی بودن دوره پیش دبستانی اشاره نموده است، منصرف از اینکه این امور موثر در مقام نمیباشد و در حال حاضر پیش دبستانی از دورههای رسمی تلقی میگردد. در ذیل ماده 2 قانون اصلاح تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی در تعریف مدرسه مقرر میدارد، «واحد آموزش و پرورش است که آموزشهای رسمی را مطابق دورههای تحصیلی (پیش دبستانی، ابتدائی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی) ارائه مینماید.» همین طور در تبصره ذیل ماده 9 همان قانون، تنها مرجع صدور فعالیت مرکز آموزش پیش دبستانی جهت کـودکان چهار و پنج ساله وزارت آموزش و پرورش دانسته است. بنـابراین بنـد
(الف) ماده 4 اساسنامه علاوه بر اینکه منطبق با قوانین بوده در قانون لاحق نیز تنفیذ و مورد تایید قرار گرفته است. لـذا رد دادخواست را استدعا دارد. هیأت عمومی دیوان در تـاریخ فوق بـا حضور رؤسـا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
علاوه بر اینکه بند یک ماده واحده قانون استفساریه ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالیاتهای مستقیم دولت مصوب 1383 مصرح در عدم جواز اخذ شهریه از دانش آموزان مدارس دولتی است، اساساً بند (الف) ماده 4 اساسنامه دوره پیش دبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش متضمن قاعده آمرهای در باب الزام بخش خصوصی در مشارکت با دولت در تشکیل دوره پیش دبستانی و ایجاد تکلیفی برای آنان در پرداخت هرگونه وجه به منظور تاسیس دوره مزبور و یا شهریه دانش آموزان آن دوره نیست، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.