ابطال بند 4 ضوابط اجرایی تعرفه عوارض پروانه‎های ساختمانی شهرداری کرمانشاه و الزام شهرداری کرمانشاه (منطقه 6) به صدور گواهی پایانکار یک باب واحد مسکونی به پلاک مندرج در شرح دادخواست.

ابطال بند 4 ضوابط اجرایی تعرفه عوارض پروانه‎های ساختمانی شهرداری کرمانشاه و الزام شهرداری کرمانشاه (منطقه 6) به صدور گواهی پایانکار یک باب واحد مسکونی به پلاک مندرج در شرح دادخواست.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای علیرضا امیری. با خواسته ابطال بند 4 ضوابط اجرایی تعرفه عوارض پروانه‎های ساختمانی شهرداری کرمانشاه و الزام شهرداری کرمانشاه (منطقه 6) به صدور گواهی پایانکار یک باب واحد مسکونی به پلاک مندرج در شرح دادخواست. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 148/84

شاکی : آقای علیرضا امیری.

تاریخ رأی: يکشنبه 24 شهريور 1387

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، به استناد برگ وکالت شماره 84469 مورخ 3/10/1381 تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره 2 کرمانشاه مالک ششدانگ یک باب واحد مسکونی واقع در بخش یک کرمانشاه می‎باشم که شهرداری کرمانشاه علاوه بر دریافت جریمه کمیسیون ماده صد (تخلفات ساختمانی) مبلغ هنگفتی جریمه بابت وصول عوارض، زیربنا، پذیره، اضافه تراکم و تغییر کاربری را نیز برابر سند شماره 532 مورخ 22/12/1383 طلب نموده است. با استناد به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 354 الی 358 مورخ 14/11/1380 بخشنامه شماره 79013831/80 مورخ 25/7/1379 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از این جهت که اخذ هرگونه وجه از جمله عوارض شهرداری و جرائم تخلفات ساختمانی به قوه مقننه اختصاص دارد و قانونگذار در زمینه مرجع تعیین عوارض مذکور و کیفیت احتساب جرائم تخلفات ساختمانی و وصول آنها تعیین تکلیف کرده، ابطال گردیده است و وصول وجوه مذکور علاوه بر دریافت جریمه کمیسیون ماده صد فاقد وجاهت قانونی است، لذا تقاضای ابطال آن را می‎نمایم. رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه‎های شماره 2884/ش مورخ 7/9/1386 و 1049/ش مورخ 13/4/1384 اعلام داشته‎اند، به استناد بند 8 ماده 45 قانون شهرداریها، تصویب برقراری و القاء هرگونه عوارض بطور کلی در سطح شهر از اختیار شورای اسلامی شهر باشد. همچنین به استناد بند یک ماده 35 قانون تشکیلات وظایف شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران مصوب 7/7/1378 با اصلاحات بعدی آن هیچگونه وجهی از مردم شهر نمی‎توان اخذ کرد مگر به موجب قانون، همچنین با عنایت به اینکه هیأت وزیران در جلسه مورخ 7/7/1378 بنا به پیشنهاد وزیر کشور به استناد مـواد 94 و 77 قانون تشکیلات

وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مصوب 1375 با اصلاحات بعدی آن همچنین نحوه تعیین سیاستهای عمومی دولت موضوع بند 16 ماده 71 قانون صدرالذکر آیین‎نامه اجرای نحوه وضع و وصول عوارض توسط شورای اسلامی شهر، بخش و شهرک تصویب و جهت اجراء به وزارت کشور ابلاغ شده است که در مواد یک و 3 این آیین‎نامه وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر، شهرک و بخش در حدود درآمدها و عرضه کالا و خدمات و سایر موضوعها را از اختیارات شورای اسلامی شهر هر محل دانسته است، همچنین در ماده یک بیان شده است که شورای اسلامی شهر می‎تواند برای تامین بخشی از هزینه‎های شهر، بخش و … عمرانی با رعایت ضوابط، عوارض وضع نمایند. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به وجوه تمایز عناوین جریمه تخلفات ساختمانی و عوارض از جهات مختلف و اینکه به حکم قانونگذار جریمه در واقع و نفس الامر درمقام اعمال مجازات تخلف ساختمانی توسط کمیسیونهای ذیصلاح تعیین و برابر مقررات وصول می‎شود در حالی که عوارض در جهت تامین هزینه‎های لازم برای ارائه خدمات شهری و توفیق شهرداری در انجام وظایف و مسئولیتهای مقرر در ماده 55 قانون شهرداری با رعایت مقررات مربوط توسط مرجع ذیصلاح از جمله شورای اسلامی شهر برقرار می‎شود و وصول آن از مقوله حقوق دیوانی به شمار می‎رود، مستنداً به تبصره یک ماده 5 قانون موسوم به تجمیع عوارض مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات شورای مزبور نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.