ابطال بخشنامه شماره 53 سازمان تأمین اجتماعی.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شهرداری کرج. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 53 سازمان تأمین اجتماعی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 903/87
شاکی : شهرداری کرج.
تاریخ رأی: يکشنبه 18 مرداد 1388
شماره دادنامه :
حق بیمه ارفاقی موجب تحقق شرایط بازنشستگی پیش از موعد شده و سازمان تأمین اجتماعی وظیفه برقراری پرداخت مستمری را خواهد داشت و هرگونه بخشنامه یا دستوری مغایر مراتب فوق خارج از اختیارات سازمان تأمین اجتماعی است. سادساً، در صورتی که مستمری توسط کارفرما پرداخت گردد، دیگر نیازی به سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد و تصور کمترین ذهنیت دائر بر نظر قانونگذار به پرداخت حق بیمه و مستمری توسط کارفرما بنظر عدم توجه به هدف رفع قانون فوق توسط قانونگذار میباشد. نظر به مراتب فوق و از آنجائی که سازمان تأمین اجتماعی طی بخشنامه داخلی شماره 53 مبادرت به وضع قوانین نموده، که موضوع فوق خارج از صلاحیت سازمان مذکور و مغایر با قانون کار و امور اجتماعی با قانون بازنشستگی پیش از موعد میباشد. لذا، متقاضی رسیدگی و ابطال بخشنامه فوقالذکر میباشد. سرپرست دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 9418/7100 مورخ 25/3/1388 اعلام داشتهاند: 1- طبق ماده واحده بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت، مصوب 5/6/1385 مجلس شورای اسلامی مقرر گردیده: «به دولت اجازه داده میشود از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت سه سال کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانهها و موسسات دولتی را که حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند با حداکثر 5 سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته نماید. پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان بر اساس 30 سال پرداخت خواهد شد. حداقل سنوات قابل قبول برای استفاده بانوان شاغل از این حکم 20 سال بوده و حداکثر سنوات ارفاقی آنان 5 سال خواهد بود. پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان بر اساس سنوات خدمت قابل قبول آنان محاسبه و پرداخت خواهد شد. تبصره 1- دستگاههای اجرائی مشمول این قانون مکلفند بار مالی از اجراء این قانون در سال 1386 را از محل اعتبارات سال جاری خود پرداخت نمایند. اعتبار مورد نیاز برای سالهای آتی در قوانین بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی و تامین خواهد شد. تبصره 2- سهم صندوقهای بازنشستگی بابت پرداخت حقوق بازنشستگی و نیز کسور بازنشستگی و یا حق بیمه سهم مستخدم و کارفرما نسبت به سنوات ارفاقی از محل اعتبارات تبصره یک تامین و به صندوقهای مذکور پرداخت خواهد شد. تبصره 3- «شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی میتوانند، صرفاً بـا استفاده از منابع مالی خـود، کارکنان واجـد
شرایط خود را بنحو مقرر در این قانون بازنشسته نمایند.» 2- قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت حکم خاصی را برای بازنشستگی وضع نموده که بر اساس آن به دولت اجازه داده است از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت سه سال کارکنان خود را قبل از موعد بازنشستگی با دارا بودن 25 سال سابقه قابل قبول و با حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضا و موافقت دستگاه متبوع بازنشسته نماید. لذا از آنجائی که مشمولین قانون مزبور با توجه به قوانین و مقررات جاری هیچ گاه نمیتوانستند از مقرری بازنشستگی عادی تا احراز شرایط قانونی مقرر در ماده 76 قانون تأمین اجتماعی و اصلاحیه آن بهرهمند گردند، لیکن بیمه شده میتواند با استفاده از قانون یاد شده تقاضای بازنشستگی نموده و در صورت موافقت دستگاه متبوع حداکثر پنج سال زودتر از موعد بازنشسته شود. بازنشستگی زود هنگام این قبیل بیمه شدگان مستلزم محاسبه و پرداخت حقوق کامل آنان بر اساس سنوات ارفاقی میباشد که این موضوع سازمان را با دو امر مواجه مینماید. اولاً: حق بیمه سنوات ارفاقی را از دستگاه متبوع بیمه شدگان وصول نماید. ثانیاً: سازمان بابت پنج سال سنوات ارفاقی، میبایست به بیمه شده براساس سنوات ارفاقی زودتر از موعد مستمری بازنشستگی پرداخت نماید. این امر بار مالی سنگینی برای سازمان به همراه دارد. بر این اساس قانونگذار در تبصرههای یک و 2و 3 ماده واحده قانون مذکور برای جبران هزینههای ناشی از بازنشستگی پیش از موعد، سازمان را مستحق دریافت حق بیمه سهم مستخدم و کارفرما بابت سنوات ارفاقی بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی بطور یکجا و با اعمال ضریب (1/1) و همچنین مستحق دریافت حقوق بازنشستگی پرداختی به بیمه شده در ایام سنوات ارفاقی نموده است. بنابراین، با توجه به مجموع جهات یاد شده سازمان تأمین اجتماعی در بخشنامه معترضعنه تکلیف خاصی برای نهادهای عمومی غیر دولتی وضع ننموده، بلکه تنظیم آن منطبق با ماده واحده یاد شده و تجویز قانون میباشد که در نهایت به مرحله اجراء درآمده است. با عنایت به مجموع مراتب فوق و اینکه سازمان به منظور اجرای قانون مزبور اقدام به صدور بخشنامه معترضعنه نموده، که منطبق با قانون میباشد و از آنجا که ادعای شاکی بلادلیل میباشد، تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر رد شکایت مطروحه مورد استدعا است. هیأت عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحـث و بـررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت آراء
به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
به موجب ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 «به دولت اجازه داده میشود از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت سه سال کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی را که حداقل بیست وپنج سال سابقه خدمات قابل قبول داشته باشد با حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته نماید…» و در تبصره 3 این ماده واحده تصریح شده است که «شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی میتوانند صرفاً با استفاده از منابع مالی خود، کارکنان واجد شرایط خود را به نحو مقرر در این قانون بازنشسته نمایند.» بنابراین بخشنامه شماره 53 سازمان تأمین اجتماعی که در مقام اجرای قانون مذکور انشاء شده است، در حدی که متضمن حکم مقنن به شرح فوق الاشعار میباشد مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.