ابطال مادتین 15 و 31 آییننامه دوره دکتری مصوب شورای دانشگاه شهید بهشتی.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم نسیم مولائی. با خواسته ابطال مادتین 15 و 31 آییننامه دوره دکتری مصوب شورای دانشگاه شهید بهشتی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 580/87
شاکی : خانم نسیم مولائی.
تاریخ رأی: يکشنبه 13 ارديبهشت 1388
شماره دادنامه :
به ماده 31 آن، که قانون فوق را برای دانشجویانی که از سال 1385 یا 1384 در دوره دکتری پذیرفته شدهاند، لازمالاجراء دانسته و چون بر خلاف قانون میباشد، لذا قابلیت اجرایی را برای دانشجویان قبل از 9/12/1385 را نداشته است. مهمتر آنکه در آگهی پذیرش دانشجوی دوره دکتری و قبل از 1386 هیچ قید و الزامی برای اجرای ماده 15 بیان نشده است و این در حالی است که در سال 1386 در آگهی پذیرش دانشجو ارائه مدرک تافل را الزامی دانسته است و این خود دلالت بر آن دارد که مقررات مذکور از تاریخ تصویب قابلیت اجرایی دارد و به سابق عطف نمیشود. 6- ارائه مدرک تافل نیازمند به حداقل آموزش دو سال دارد، با توجه به اینکه افرادی که قبل از سال 1386 وارد دانشگاه و در مراحل آخرین ارائه دفاع از پایان نامه هستند و با توجه به محدودیت زمانی تحصیل که حداکثر 4 سال قید شده، تکلیف به ارائه مدرک تافل، تکلیفی مالایطاق بوده و الزامی است که از زمان پذیرش دانشجو وجود نداشته و این الزام از 9/12/1385 و بعد از آن تحمیل گردیده که از مصادیق الزامات غیر قانونی است. بنابراین متقاضی ابطال مواد 15 و 31 آیین نامه دوره دکتری شهید بهشتی مصوب مورخ 9/12/1385 شورای آن دانشگاه میباشد. سرپرست دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 151/340/ص مورخ 19/11/1387 اعلام داشتهاند، 1- برابر تبصره یک ماده 3 آییننامه دوره دکتری PHD مصوب شورای عالی برنامهریزی مورخ 27/1/1384 برای دانشجویان ورودی سال 1384 و مابعد آن، نحوه احراز صلاحیت علمی و توانایی داوطلبان در زبان خارجی، بر عهده دانشگاه گذاشته شده و اختیار تصویب دستورالعمل مربوطه را به شورای دانشگاه داده است. 2- شورای دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 9/12/1385 با استفاده از اختیار فوق آییننامه اجرایی دوره دکتری دانشگاه را تصویب نموده است. 3- بر اساس ماده 3 آییننامه دانشگاه، تحصیل در دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم شده و شروع مرحله پژوهشی مستلزم قبولی در ارزیابی جامع و سپری کردن مرحله آموزشی است. ماده 12 این آییننامه ارزیابی جامع را مشتمل بر احراز قابلیت های آموزشی، پژوهشی و توانایی در کاربرد زبان خارجی دانسته است، لذا قبل از احراز صلاحیت علمی دانشجو از جمله توانایی در کاربرد زبان خارجی- حق ادامه تحصیل در مرحله پژوهشی بوجود نمیآید و همچنین با توجه بـه همزمانی ارزیابی تسلط بر زبان خارجی بـا سایر قابلیتهای علمی
دانشجو، تضییع حقی منظور نیست و هیچ مغایرتی بین ماده 11 آییننامه شورا با مواد 27 و 15 و تبصره 4 ماده 5 آییننامه دانشگاه وجود ندارد. 4- در خصوص عطف بماسبق نشدن قانون هم با توجه به استناد شاکی در متن دادخواست- مشخص میگردد که چنانچه واضعین مقررات چنین نظری را صراحتاً در متن مصوبه اعلام نمایند، موضوع از شمول قاعده فوق خارج میشود، مع الوصف ماده 14 آییننامه شورا با قید عبارت «این آییننامه … لازمالاجراء است و با تصویب موسسه میتواند به دانشجویان دورههای قبل نیز تسری یابد» اقدام دانشگاه در وضع ماده 31 و تعیین سال تحصیلی 85-84 را برای اجرا نه تنها مغایرتی با مصوبه شورای عالی ندارد، بلکه دقیقاً منطبق با همان تاریخی است که در ماده 14 فوقالذکر تعیین شده است. لذا با عنایت به مراتب فوق تقاضای رد شکایت مطروحه را دارد. هیأت عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
طبق تبصره یک ماده 3 آییننامه دوره دکتری مصوب 27/1/1384 شورای عالی برنامهریزی نحوه احراز صلاحیت علمی و توانایی داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری در زبان خارجی به عهده دانشگاه محول شده است. نظر به مراتب فوقالذکر و عنایت به اختیارات دانشگاه در تعیین مواد و واحدهای درسی در مقاطع مختلف آموزش عالی و احراز تسلط فارغ التحصیلان دوره دکتری به زبان خارجی که از لوازم محتوم انجام تحقیقات و پژوهشها و ارائه آثار علمی معتبر است، ماده 15 آییننامه در باب ضوابط احراز توانایی در به کارگیری زبان خارجی و همچنین ماده 31 در خصوص تسری مقررات آن درباره دانشجویان سالهای تحصیلی 85-84 با عنایت به فرصت متناسب آنان تا زمان فراغت از تحصیل، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمیباشد./
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
رازینی
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.