ابطال بخشنامه شماره 1986/110/م مورخ 24/4/1383 و مصوبه شماره 1015 مورخ 21/10/1382 وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقایان کامران جورابلوئی و مهران جورابلوئی. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 1986/110/م مورخ 24/4/1383 و مصوبه شماره 1015 مورخ 21/10/1382 وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 467/86
شاکی : آقایان کامران جورابلوئی و مهران جورابلوئی.
تاریخ رأی: يکشنبه 30 تير 1387
شماره دادنامه :
ایجاد، توسعه، تأمین، نظارت، نگهداری و بهرهبرداری شبکـه ارتباطات زیـر ساخت کشور و نیز تامین کلیـه نیازهای ارتباطی متقاضیان اعم از بخشهای دولتی خصوصی و تعاونی از اهداف و وظایف شرکت مذکور میباشد و مستنبط از مفهوم ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، هرگونه اقدام به استفاده غیر مجاز از امکانات مخابراتی مغایر با اصول حاکم و ضوابط وظایف خاص شرکتهای مخابراتی میباشد. بنابراین تصویب صورتجلسه شماره 1015 مورخ 21/10/1382 مجمع عمومی شرکتهای مخابرات استانها در راستای انجام وظایف محوله و اختیارات مندرج در اساسنامه بوده و صرفاً خطوط تلفن با ترافیک ورودی غیر مجاز به صورت یکطرفه درآمده و امکان استفاده از تلفن به طور کامل از مشترک سلب نشده و همزمان اخطاریهای نیز به عنوان مشترک متخلف ارسال میگردد که مطابق با مفاد تبصره یک ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران میباشد و ایرادی بر آن مترتب نیست. در رابطه با بخشنامه 1986/110/م مورخ 24/4/1383 برابر بند (ب) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدایت و نظارت بر شبکههای مخابراتی و فناوری اطلاعات کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام از جمله وظایف وزارتخانه متبوع میباشد. لذا به منظور ممانعت از سوء استفاده و تبادل ترافیک غیر مجاز در شبکه ارتباطی کشور و جهت جلوگیری از ضرر و زیان و مشکل در امنیت کشور اقدام سریع را طلب مینمود و قطع به موقع تلفن مورد استفاده غیر مجاز پس از تکمیل اطلاعات و شناسایی در صورت احراز موضوع بهترین طریق جهت کاهش ارتباطات غیر مجاز بوده که وزارتخانه متبوع در راستای تدوین سیاستها و هدایت و نظارت مبادرت به صدور بخشنامه نموده است. از بعد فنی نیز در واقع برخوانی فرایندی است که از برداشت گوشی و شماره گیری و قطع ارتباط ادامه مییابد. در اصل پایانش و آغازش فرض بر این است که فردی در خارج از کشور اقدام به شمارگیری تلفن و با فرد دیگری در داخل کشور کرده است، و اگر این ارتباط را از دو نیم برخوانی در نظر بگیریم به طوری که نیمی از آن در خارج از کشور و نیمی دیگر در داخل ایران امتداد داشته است «منظور از پایانش فرایندی است که در نیم برخوانی دوم (یعنی در داخل ایران) توسط اپراتورهای ایران (شرکت مخابرات ایران و شرکتهای تابعه) انجام میپذیرد تا یک ارتباط بینالمللی موفق برقرار شود» به این ترتیب شخصی که در ایران اقدام به شماره گیری تلفن از خارج از کشور میکند (استفاده از مخابرات ماهواره، فیبر نوری و تلفن شهری) شرکت مخابرات ایران مسئول پردازش نیم برخوان داخل ایران هستندو درپایان مطالبات
ارزی خـود را از اپراتورهای خارجی وصول میکند. قاچاقچیان پایانش در خـارج شرایطی را فراهم میآورند که پردازش نیم برخوانی دوم به نفع اپراتور خارج از ایران است باعث افزایش میزان بدهی خارجی ایران میشود. بند 7 مصوبه شماره 1015 مورخ 21/10/1382 مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سهامی مخابرات استانها صراحتاً به خطوط تلفن با ترافیک ورودی غیر مجاز اشاره دارد، توسط مجمع عمومی صاحبان سهام شرکتهای سهامی مخابرات استانی که وفق بند یک ماده 10 و ماده 11 اساسنامه شرکتهای یاد شده به عنوان یکی از ارکان شرکت با عضویت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات و اعضاء هیأت مدیره مخابرات در جهت رعایت حق و حقوق دولت بوده است. لذا تقاضای رد شکایت شاکی را دارد. مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مخابرات ایران در پاسخ طی نامه شماره 5923/31/151 مورخ 24/9/1386 اعلام داشتهاند، مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سهامی مخابرات استانها و توابع با اختیارات حاصل از قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 14/2/1350 مجلس و اساسنامه شرکت سهامی مخابرات استانها مصوب 4/11/1374 هیأت وزیران تمهیداتی اتخاذ نموده است از جمله صورتجلسه شماره 1015 مورخ 21/10/1382. از طرف دیگر مطابق قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 1382 اعمال حاکمیت بر طیف فرکانسی و حفاظت از حقوق رادیویی کشور در سطح منطقه و بینالملل و مرکز امور سیاستگذاری و نظارت بر بخشهای مختلف ارتباطاتی و مخابراتی کشور بر عهده وزارتخانه متبوع میباشد، ضمناً موضوع متنازع فیه با مفاد تبصره یک ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات دو مقوله مجزی و منفک از یکدیگر میباشد. بنابه مراتب مذکور رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن مصوبات مورد شکایت اعلام داشتهاند، موضوع صورتجلسه مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران به شماره 1015 مورخ 21/10/1382 (بند 7) و بخشنامه شماره 1986/110م مورخ 24/4/1383 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه مورخ 5/4/1387 فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر فقهای محترم به شرح زیر اعلام میگردد. بند 7 صورتجلسه مجمع عمومی و همچنین مفاد بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری خلاف موازین شرع شناخته نشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تـاریخ فوق بـا حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیـوان تشکیل و پس از بـحث و بـررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت
آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
الف- به موجب نظریه شماره 27451/30/87 مورخ 9/4/1387 فقهای محترم شورای نگهبان بند 7 صورتجلسه مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران به شماره 1015 مورخ 21/10/1382 مبنی بر اینکه «در مورد خطوط تلفن با ترافیک ورودی غیر مجاز پس از انقضاء مدت 7 روز، تلفن موصوف به صورت یکطرفه شده (فقط در Termination) و اخطاریهای به شرح پیوست عنوان مشترک متخلف با پست سفارشی دو قبضه ابلاغ و نسخهای از آن در پرونده تلفن مشترک ضبط گردد.» و همچنین بخشنامه شماره 1986/110/م مورخ 24/4/1383 مدیرکل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در مقام بهینه سازی و سازماندهی ارتباطات تلفن بینالملل کشور و مقابله با شرکتها و اشخاصی که به صورت غیر مجاز مبادرت به عرضه خدمات تلفن بینالمللی اینترنتی از مبداء خارج از کشور به مقصد داخل کشور مینمایند، ضرورت جمع آوری و شناسایی فعالیتهای غیر مجاز و با احراز مراتب مزبور قطع کلیه امکانات مخابراتی آنها نظیر خطوط تلفنی، خطوط E1 و خطوط استیجاری و ارتباط بدون سیم و انجام اقدامات قانونی را مورد تاکید قرار داده، مخالف احکام شرع شناخته نشده است. ب- نظر به قسمت اول ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1350 که تاسیس و توسعه و بهرهبرداری از شبکههای مخابرات اختصاصی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی بدون کسب موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ممنوع اعلام داشته و با عنایت به وظایف و مسئولیتهای وزارتخانه مذکور در زمینه تدوین سیاستها و ضوابط کلی در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارچوب سیاستهای کلی نظام و سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و هدایت و نظارت بر شبکههای پستی، پست بانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات کشور در چهارچوب سیاستهای کلی نظام و ماده 8 اساسنامه شرکت مخابرات ایران در باب نظارت و کنترل بر شبکههای مخابراتی و ارتباطی بخش خصوصی در ابعاد بینالمللی و اینترنتی، بند 7 صورتجلسه و بخشنامه فوق الاشعار مغایرتی با قانون ندارد وخارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمیباشد و در نتیجه موردی برای اعمال مادتین 41 و 42 قانون دیوان عدالت اداری در زمینه ابطال مصوبات مورد اعتراض وجود ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسیفرد
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.