ابطال مصوبه اخذ 3% عوارض از کرایه بارنامههای رسمی توسط بنگاههای باربری مستقر در نسیم شهر.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی انجمن صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکتهای باربری حمل و نقل تهران و حومه. با خواسته ابطال مصوبه اخذ 3% عوارض از کرایه بارنامههای رسمی توسط بنگاههای باربری مستقر در نسیم شهر. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 218/85
شاکی : انجمن صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکتهای باربری حمل و نقل تهران و حومه.
تاریخ رأی: يکشنبه 18 فروردين 1387
شماره دادنامه :
رفت. 5- عوارض وضع شده حتی با ملاکهای مندرج در ماده 14 آییننامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر، موضوع قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و مصوب 7/7/1378، خصوصاً بندهای (ت)، (ث)، (ج)، (خ) آن مطابقت ندارد. 6- عوارض مذکور با توجه به تبصره ماده 15 آییننامه فوق الاشعار میبایست مجموعاً با سایرعوارض وصولی از مؤدی از حداکثر 2% درآمد سالیانه مؤدی تجاوز ننماید نه آنکه به تنهایی معادل 75% کل درآمد شرکتهای باربری باشد. غیر قانونی بودن این مصوبه شورای شهر نسیم شهر در این است که کل درآمد شرکتهای حمل و نقل معادل 4% مبلغ هر بارنامه میباشد، که اگر 3% مبلغ هر بارنامه به عنوان عوارض کسر شود لذا 75% از درآمد شرکتهای حمل و نقل به یکباره به عنوان مالیات کسر خواهد شد. 7- مستند شهرداری نسیم شهر بند یک ماده 5 قانون تجمیع عوارض مصوب 1381 بوده که آن نیز صحیح نمیباشد زیرا این بند اصولاً در مقام بیان حق شورای شهر برای وضع عوارض تازه نیست و تنها اشعار میدارد «عوارض جدید باید تا پانزدهم بهمن هر سال برای اجرای سال بعد اعلام و منتشر شود» به عبارت دیگر تشریفات وضع عوارض که در بالا اشاره شده به موجب سایر قوانین به قوت خود باقی است وحتی در مورد این مصوبه، مسلم آن است که تشریفات بند یک ماده 5 قانون تجمیع عوارض مصوب 1381 نیز از سوی فرمانداری تهران (به نیابت از سوی شورای شهر) و شهرداری نسیم شهر رعایت نگردیده و عوارض نه تنها به طور غیر قانونی تصویب شده بلکه با توضیحات فوق مشخص میگردد که به فوریت نیز به اجرا درآمده و ناظر به سال آتی نگردیده است. مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استانداری تهران در پاسخ به شکایات فوق طی لایحه شماره 66579-12 مورخ 22/5/1385 اعلام داشتهاند، مبنای قانونی تصویب تعرفه عوارض از جانب استانداری تهران به جانشینی شورای اسلامی شهر مستند به بند 16 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی شهر مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی بوده که قانون اخیرالذکر موخر بر قوانین موصوف میباشد. تعرفه عوارض مورد نظر به استناد بند 16 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی توسط شهرداری نسیم شهر طی لایحهی مورخ 8/11/1383 به استانداری تهران که مستند به ماده 85 قانون صدرالذکر جانشین شورای اسلامی شهر بوده پیشنهاد و پس از بررسیهای انجام شده در نهایت طی ابلاغیه مورخ12/4/1484جهت اجرا به شهرداری ذیربط ابلاغ گردیده است. باتوجه
به ماهیت عوارض تصویبی که به مأخذ 3% بهای حمل و نقل بار برون شهری تعریف شده است در نتیجه ملاک آن برای وصول، مبلغ کل هزینه بارنامه تعریف شده است و دخالتی به درآمد مؤسسات ذیربط ندارد که بتوان به آن لحاظ عدم رعایت 2% موضوع ماده 15 آییننامه وضع عوارض مصوب 7/7/1378 هیأت وزیران ایراد معنونه را وارد دانست. نظر به نص صریح تبصره یک ماده 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی … مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی تعرفه عوارض محلی میبایست حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال توسط مراجع ذیصلاح تصویب و برای سال آتی قابل اجرا باشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
طبق بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام میشود از جمله وظایف شورای اسلامی شهر قلمداد شده و به موجب ماده 85 قانون مذکور در غیاب شورای اسلامی شهر وظایف شورای مزبور به استاندار مربوط محول گردیده است. نظر به اینکه عوارض بر حمل و نقل بار برون شهری معادل 3% نرخ کرایه پیشبینی شده در بارنامههای رسمی توسط بنگاههای باربری فعال در سطح شهر نسیم شهر و یا آژانسهای باربری متفرقه با رعایت قوانین مربوط وضع و برقرار گردیده است، بنابراین مصوبه استاندار تهران در این زمینه مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمیباشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسیفرد
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.