نحوه رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار
درتاریخ : 1391/12/26 به شماره : 9109970902003706
موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور
این نمونه رای که در شعبه 20 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دعاوی کار، مراجع حل اختلاف کار، آیین دادرسی مراجع شبه قضایی، هیأت حل اختلاف، هیأت تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، استماع، کارفرما
چکیده رای
معنی رسیدگی در مراجع حل اختلاف این است که اظهارات هر یک از طرفین را مورد نقد و بررسی و مطابقت با اسناد و دلایل مثبته قرار دهند و عدم رعایت این وظیفه موجب نقض رأی مراجع مذکور است.
رای دیوان
نظر به شرح شکایت کارفرما و مطالعه اوراق و محتویات پرونده متشکله در اداره کار، ملاحظه میگردد که هیأت های تشخیص و حل اختلاف در رسیدگی به اختلاف کارگر و کارفرما به حداکثر پنج مرحله که عین اظهارات کارگر و نماینده کارفرماست، به عنوان رسیدگی استناد کرده و مبادرت به صدور رأی نموده اند و در لایحه دفاعیه شماره … مورخه … دفاع نموده که نماینده کارفرما، سابقه کار از سال … لغایت … را قبول نموده است، در صورتی که با اندک دقت در اظهارات نماینده کارفرما، وی اظهار نموده سابقه کار بر اساس لیست بیمه را قبول دارم، لذا دفاع مذکور واقعیت ندارد. از طرفی معنی رسیدگی در مراجع حل اختلاف این است که اظهارات هر یک از طرفین را مورد نقد و بررسی و مطابقت با اسناد و دلایل مثبته قرار دهند که در ما نحن فیه هیچگونه اقدام به معنای رسیدگی ملاحظه نمیگردد. نظر به مراتب شکایت شاکی وارد تشخیص و ضمن صدور حکم به نقض، رأی مورد اعتراض به پرونده به هیأت همعرض ارجاع میگردد تا بر اساس مواد 14، 15 و 16 آییننامه اجرایی ماده 164 قانون کار و با احراز واقع و رسیدگی واقعی حل اختلاف نمایند. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 20 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
کلی وند ـ توکلی دهاقانی
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.