‌نقض رأی صادره از شعبه چهارم در پرونده کلاسه 75/150

‌نقض رأی صادره از شعبه چهارم در پرونده کلاسه 75/150

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای علی پوستچی و آقای عیسی فرهنگ با خواسته ‌نقض رأی صادره از شعبه چهارم در پرونده کلاسه 75/150 از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 79/76

شاکی : آقای علی پوستچی و آقای عیسی فرهنگ

تاریخ رأی: شنبه 4 مرداد 1376

شماره دادنامه :

مقدمه:
‌رئیس شعبه چهارم در نامه تقدیمی به‌عنوان ریاست محترم کل دیوان عدالت اداری اعلام داشته‌اند: در پرونده 75/150 شکات به طرفیت سازمان زمین شهری قم و به خواسته ابطال عملیات و اقدامات سازمان مرکز در مورد پلاک ثبتی 3392 از 23 از 2352 واقع در بخش 2 شهرستان قم به مساحت 75/2187 درخواستی را به دیوان عدالت اداری تقدیم داشته که به شعبه چهارم ارجاع و شعبه سرانجام پس از ملاحظه لایحه جوابیه مشتکی عنه و مدارک پیوست به جهت اینکه مشتکی عنه اعلام داشته که سند مالکیت با توجه به نظریه کمیسیون ماده 12 در زمینه تشخیص موات بودن زمین بنام دولت صادر گردیده و به موات بودن زمین از ناحیه مالکین اعتراضی نشده و آقای عیسی فرهنگ سندی بر اثبات مالکیت خود ارائه نداده است. حکم به رد شکایت صادر نموده است. شکات در مهلت قانونی با تقدیم درخواست مربوط به استفاده از تبصره یک قانون الحاق پنج تبصره به مواد 15 و 18 و 19 قانون دیوان عدالت و تقدیم مدارک اظهارداشته که علت صدور رأی دایر بر رد شکایت محتملاً ادعای ناصحیح سازمان زمین شهری قم و مغشوش بودن اوراق پرونده بوده. زیرا حکم کمیسیون ماده 12 توسط دیوانعالی کشور فسخ گردیده و مبایعه‌نامه آقای عیسی فرهنگ نیز توسط دادگاه تجدیدنظر قم تأیید شده و لذا درخواست نموده چنان‌چه مطالب معروضه ملحوظ نظر قرار گیرد تصمیم شایسته اتخاذ گردد. از آن‌جایی که علت اساسی رد شکایت اعلام مطالب خلاف واقع از ناحیه سازمان زمین شهری قم بوده و از آنجایی که مغشوش بودن اوراق پرونده نیز در رد شکایت موثر بوده که در صورت مطالبه اوراق کاملتر و رفع نقص تصمیمات دیگری اتخاذ می‌گردید. بنابراین باوصف مذکور به نظر می‌رسد که موضوع مورد درخواست دیگر شکات منطبق با تبصره یک قانون مورد استناد باشد و لذا به جهت مذکور به لحاظ جلوگیری از تضییع حق عین درخواست شکات جهت طرح در هیأت عمومی ارسال می‌شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظر به این‌که دادنامه شماره 1517 مورخ 15/11/75 شعبه چهارم دیوان به استناد رأی غیرقطعی کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری مبنی بر موات بودن زمین مورد ادعا صادر شده در حالی که زمین مذکور به موجب رأی قطعی دادگاه مضبوط در پرونده دایر مزروعی شناخته شده است. لذا دادنامه مزبور به استناد تبصره‌های 2 و3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری نقض، و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هفتم ارجاع می‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.