پشیمانی از تخلف و تخفیف مجازات

پشیمانی از تخلف و تخفیف مجازات

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 18 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: هیأت‏ رسیدگی به تخلفات اداری، تخفیف مجازات، پشیمانی، مجازات، هیأت حل اختلاف

چکیده رای

عدم لحاظ پشیمانی از عمل ارتکابی در تخفیف مجازات، از موجبات نقض آرای هیأت‏های رسیدگی به تخلفات اداری است.

رای دیوان

شاکی اظهار داشته است مشتکی عنه فوق الذکر به خاطر ضرورت مبلغی از حساب مشتریان بانک برداشت کرده اما پس از رفع مشکل و در نتیجه پشیمانی اعاده نموده و هیأت به مانحن فیه توجه ننموده و بر خلاف قانون و اصول دادرسی حکم به محکومیت وی را صادر کرده است، لذا تقاضای نقض رأی شماره… را دارد. مشتکی عنه به شرح لایحه دفاعیه اظهار داشته است رسیدگی هیأت مطابق موازین قانونی است. دیوان با بررسی مدارک ابرازی از جمله شکایت شاکی و دفاعیه طرف شکایت ادعای مطروحه را مقرون به صحت تشخیص داده به استناد مواد 7 و 8 آیین نامه انضباطی کارکنان بانک ملت رأی اصداری مطابق مقررات بانک و قانون کار است اما در صورتی که مجرم نسبت به عمل ارتکابی پشیمان شود و از مصادیق تخفیف مجازات وی خواهد بود. در مانحن فیه متخلف از عمل خلاف قانون خود پشیمان و مبالغ برداشتی را به بانک اعاده نموده است. با استفاده از عمومات قوانین از مصادیق تخفیف در مجازات تلقی می‏گردد. لذا حکم به ورود شکایت و نقض رأی معترض-عنه و ارجاع امر به هیأت هم‏عرض جهت رسیدگی مجدد صادر و اعلام می کند. این رأی برابر ماده 7 و 13 قانون دیوان عدالت اداری صادر گردیده و قطعی است.
رئیس شعبه 18 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
کرمی ـ شجاعی نوری

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.