پرداخت، شرط رجوع ضامن به مضمونٌ عنه

پرداخت، شرط رجوع ضامن به مضمونٌ عنه

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 59 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اسناد تجاری، ضمانت، ظهرنویسی، مراجعه ضامن، مراجعه ظهرنویساسناد تجاری، ضمانت، ظهرنویسی، مراجعه ضامن، مراجعه ظهرنویس

چکیده رای

ضامن زمانی حق رجوع به مضمونٌ عنه را دارد که اداء دین کرده باشد و صرف صدور حکم محکومیت ضامن سفته به پرداخت و صدور اجرائیه نمی‌تواند مجوز رجوع او به مضمون عنه باشد.

رای بدوی

در خصوص دعوای آقای ح.الف. با وکالت آقای ح.ن. به طرفیت 1 ـ گروه مهندسی ب. 2 ـ آقای ع.ح. به خواسته مطالبه مبلغ 478/560/117 ریال و مطالبه خسارات دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه. با امعان نظر در مجموع محتویات پرونده و مستندات ابرازی از سوی خواهان از جمله کپی مصدق شده دادنامه 195/89 همین شعبه که به موجب آن مدعی شده بابت ده فقره سفته ضمانت خواندگان را نموده و به موجب دادنامه مورد استنادی محکوم به پرداخت شده، دادگاه پس از بررسی محتویات پرونده به جهت این که خواهان به‌عنوان ضامن زمانی حق رجوع به مضمونٌ‌عنه را دارد که اداء دین کرده باشد و در فرض مذکور اقدامی در این رابطه صورت نگرفته؛ لذا مستنداً به ماده 709 قانون مدنی و ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی مطابق قانون طرح دعوا ننموده، غیر قابل پذیرش دانسته و قرار عدم استماع دعوا صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان می‌باشد.

رئیس شعبه37 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ افراشی

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی ح.الف. با وکالت ح.ن. به طرفیت 1 ـ ع.ح. با وکالت ر.ق.2 ـ گروه مهندسی ب. به شرح دادخواست تجدیدنظر نسبت به دادنامه شماره900247 ـ 10/3/90 شعبه 37 دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن: صدور قرار رد عدم استماع دعوای مطالبه طلب به مبلغ 478/560/117 ریال وجوه 11 فقره سفته است وارد و مؤثر نمی‌باشد. زیرا صرف‌نظر از استدلال دادگاه اساساً تجدیدنظرخواه مستند و مدرکی دائر بر پرداخت وجه مزبور به‌عنوان ظهرنویس سفته‌ها را ارائه ننموده و صرف ارجاع به پرونده اجرایی با توجه به کثرت محکومٌ‌علیه دلالت بر پرداخت وجه مزبور ندارد. فلذا و با عنایت به جمیع محتویات پرونده، دادنامه بدوی مطابق با موازین قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر گردیده و اعتراض موجه و ایراد مؤثری که موجبات نقض و بی‌اعتباری آن را فراهم آورد، در این مرحله از دادرسی به عمل نیامده و موضوع تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد. لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی به استناد مقررات ماده 358 همان قانون دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 59 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

نجفی ـ عاشورخانی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.