نکاتی که دارنده چک باید بداند

نکاتی که دارنده چک باید بداند

صادر کننده در هنگام صدور چک همواره به دنبال این است که کمترین امکان رجوع به وی وجود داشته باشد، به عبارتی دیگر در نظر دارد چکی را صادر کند که علاوه بر مسئولیت حقوقی مسئولیت کیفری برای وی در پی نداشته باشد.

در مقابل دارنده به دنبال این است چکی را دریافت کند که علاوه بر اینکه واجد وصف کیفری می‌باشد، مسئولین متعددی نیز برای مراجعه نسبت به وصول وجه آن وجود داشته باشد مانند ضمانت شخصی به عنوان ضامن.

بنابراین دارنده به منظور رسیدن به این اهداف می بایستی به نکات ذیل توجه کند:

1. دارنده چک باید توجه داشته باشد چکی که دریافت می کند همواره دارای یک تاریخ باشد.

 بعضاً دیده می شود صادر کننده در امضای خود تاریخ درج می کند و می گوید که تاریخ جزء امضای من است، اما دارنده باید بداند که چنین چکی را قبول نکند زیرا چکی که دارای دو تاریخ باشد نشانگر این امر است که پرداخت چک وعده دار می باشد که در اینصورت امکان تعقیب کیفری چک وجود نخواهد داشت، مگر اینکه تاریخ درج شده در امضا با تاریخ سررسید چک یکی باشد.

2. دارنده از دریافت چکی که در آن پرداخت وجه چک مشروط به تحقق شرطی شده است، خودداری کند زیرا امکان تعقیب کیفری صادرکننده چنین چکی وجود نخواهد داشت.

3. دارنده می بایستی تا جائی که امکان دارد، چک در وجه حامل از صادرکننده دریافت کند، زیرا در اینصورت وی به صرف قبض و اقباض می تواند چک را منتقل کند بی آنکه مجبور شود ظهر چک را امضاء نماید، البته انتقال چنین چکی با امضای دارنده نیز ممکن می باشد اما در اینصورت منتقل الیه یا همان دارنده آخری در صورت عدم پرداخت وجه چک حق رجوع به وی را نیز خواهد داشت.

4. با توجه به اینکه مسئولیت صادرکننده و سایر امضاء کنندگان چک به موجب قانون تضامنی می باشد لذا بهتر است دارنده در هنگام طرح دعوا علیه مسئولین پرداخت چک، دادخواست خود را علیه تمامی آنها تقدیم نماید زیرا در اینصورت علاوه بر پرداخت یک هزینه دادرسی احتمال وصول طلبش به واسطه مسئولینی که برای پرداخت وجود دارد، بیشتر خواهد بود. در غیر اینصورت و در حالتی که فقط بعضی از امضا کنندگان را طرف دعوا قرار دهد، با عدم تادیه وجه چک از طرف آنها وی ناگزیر می باشد مجددا دادخواستی به طرفیت سایر مسئولینی که طرف دعوا قرار نداده است با صرف وقت بسیار و هزینه دادرسی مجدد بدهد، که خود از موجبات اشتغال ذمه بیهوده و مضر دادگستری می باشد.

5. دارنده برای آنکه بتواند به طور کامل از مزایای بند فوق استفاده نماید می بایست، مهلت هایی را در مسیر مطالبه وجه چک رعایت نماید تا بدین ترتیب حق رجوع وی به تمامی مسئولین پرداخت وجه چک وجود داشته باشد.

برگرفته از خبرگزاری میزان (تاریخ انتشار 1394/10/27)