نکاتی در مورد حقوق زنان

نکاتی در مورد حقوق زنان

دوچرخه سواری بانوان

در قوانین جرمی برای دوچرخه سواری بانوان تعریف نشده است و دستگیری بانوان به دلیل دوچرخه سواری غیرقانونی می باشد.

زندگی مستقل از والدین بعد از جدایی از شوهر

اگرچه در عرف بسیاری از مناطق، زن بعد از جدایی از همسر با خانواده خود زندگی می کند، اما او این امکان را دارد که بعد از جدایی مستقل از خانواده پدری خود زندگی کند و منع قانونی وجود ندارد. در صورتی که والدین برای وادار کردن دختر به زندگی با خودشان او را مورد تهدید، توهین و یا ضرب و جرح قرار دهند، از نظر قانونی قابل پیگیری می باشد.

آزار جنسی و دست درازی به زنان و کودکان

اعمالی مانند تنه زدن، لمس بدنی و نمایش آلت تناسلی به زنان و کودکان در معابر و اماکن عمومی جرم می باشد و مجازات حبس و شلاق را در پی خواهد داشت.

 

حقوق زنان

خروج زن از کشور در ازدواج موقت

در ازدواج موقت یا صیغه، زن نیازی به اجازه شوهر برای اخذ گذرنامه ندارد.

 

طلاق زن نازا و حق و حقوق مالی او

اگر زنی بچه دار نشود و شوهر بخواهد او را طلاق دهد، نازایی زن تاثیری در حقوق مالی او ندارد و شوهر باید مهریه، اجرت المثل و … را پرداخت کند.

 

حقوق زنان

برخورد مامورین و ضابطین قضایی

رفتار مامورین نیروی انتظامی، سد معبر، گشت ارشاد و … در مواجهه با بانوان، دستفروش ها، نوازندگان خیابانی و … صرف نظر از اینکه اعمال این افراد جرم باشد یا خیر، باید در چارچوب قانون و وظایفی که برای آنان تعریف شده است باشد و بروز رفتارهایی نظیر ضرب و جرح، تخریب، توهین، تهدید، ایجاد رعب و وحشت از سوی مامورین، قابل تعقیب کیفری است.

 

پلیس امنیت اخلاقی و تخلف کد ۱۴

اگر روسری از سر بانوانی که در حال رانندگی هستند بیفتد و به وسیله دوربین های راهنمایی و رانندگی تصویربرداری شود، آن را تخلف کد ۱۴ می گویند و به مالک خودرو پیامک ارسال می شود تا ظرف یک ماه به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند. درصورت مراجعه، از وی تعهد گرفته می شود. در صورت عدم مراجعه، خودرو توقیف خواهد شد. صرف نظر از اینکه بی حجابی به طور کلی و به طور خاص در این مورد جرم تعریف شده باشد یا خیر، طبق قوانین (آیین دادرسی کیفری و …)، پلیس و ضابط قضایی نمی تواند تعهد بگیرد. شخص باید به مراجع قانونی معرفی شود تا طبق قانون به اتهام او رسیدگی شود که آیا جرمی مرتکب شده است یا خیر.

 

برقراری رابطه زناشویی به زور با همسر

اگر زن به هر دلیلی حاضر به برقراری رابطه زناشویی (تمکین خاص) با همسر خود نباشد، مرد نمی تواند به زور و اجبار با همسر خود رابطه برقرار کند. مرد می تواند الزام به تمکین همسر خود را از راه قانونی و از دادگاه خانواده بخواهد. با وجود صدور حکم الزام به تمکین نیز اگر زن همچنان حاضر به تمکین نباشد، مرتکب جرمی نشده است. اما مرد می تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بخواهد و نفقه نیز به زن تعلق نمی گیرد.

 

حقوق زنان

ازدواج مجدد

طبق قانون، مردان با وجود داشتن همسر تحت شرایطی می توانند همسر دیگری داشته باشند. اما زنان تحت هیچ شرایطی تا زمانی که در زوجیت مردی هستند نمی توانند با دیگری ازدواج نمایند.

 

ضرب و جرح (ضرب و شتم) دختر در خانه پسر

اگر دختری بدون وجود رابطه زوجیت قانونی به خانه پسری برود و مورد ضرب و جرح پسر قرار بگیرد، می تواند در مراجع قانونی از او شکایت کند و اینکه دختر به اختیار خود به خانه پسر رفته است و رابطه نامشروعی ایجاد شده است یا خیر در موضوع ضرب و جرح تاثیری ندارد و به اتهام رابطه نامشروع جداگانه رسیدگی می شود.

 

عدم سوء پیشینه در تعهد به گشت ارشاد

تعهداتی که بانوان در گشت ارشاد می دهند سوء پیشینه محسوب نمی شود و در هیچ نوع گواهی درج نخواهد شد. به طور کلی اشخاص باید به جرمی متهم شوند و در دادگاه مورد محاکمه قرار بگیرند و رای نیز بر محکومیت آن ها صادر شده باشد و همچنین محکومیت آن جرم نیز در قانون سوء پیشینه محسوب شود تا اشخاص دارای سوء پیشینه شوند.

 

حقوق زنان

مزاحمت برای بانوان

آقایانی که در خیابان ها از خانم ها درخواست شماره تماس می کنند و با پاسخ منفی خانم ها روبرو می شوند ولی منصرف نشده و آن ها را تعقیب می کنند، مرتکب جرم مزاحمت برای بانوان شده اند که مجازات حبس و شلاق را در پی خواهد داشت.

 

اجبار همسر به پوشیدن چادر

شوهر نمی تواند همسر خود را مجبور به پوشیدن چادر کند. پوشیدن چادر از مصادیق تمکین (فرمانبرداری و حسن معاشرت) در زندگی مشترک نمی باشد.

 

نفقه در صورت شاغل بودن زن

اگرچه بسیاری از زنان شاغل می باشند و عرف به دلیل درآمد داشتن، اینگونه زنان را مستحق نفقه نمی داند اما طبق قانون، زنان شاغل نیز همانند زنان خانه دار مستحق نفقه می باشند.

 

حقوق زنان

اجازه در ازدواج دختر

دختر باکره برای ازدواج نیاز به کسب اجازه و موافقت پدر یا جد پدری دارد. اگر پدر در قید حیات باشد از او کسب اجازه می شود. در غیر این صورت باید از پدر بزرگ پدری اذن ازدواج دریافت شود. اما اگر پدر یا جد پدری در قید حیات نباشند، دختر نیازی به کسب اجازه از شخص دیگر (برای مثال مادر یا برادر) ندارد.

 

عمل جراحی زیبایی زنان

اگرچه از نظر اخلاقی و با توجه به فرهنگ جامعه، بهتر است دختران و زنان رضایت والدین یا همسر را برای انجام عمل جراحی زیبایی جلب نمایند اما از نظر قانونی نیازی به کسب اجازه از والدین یا همسر نیست.

 

ناف بریده

در مناطقی از کشور به خصوص در روستاها و در بین ایل نشین ها، رسمی وجود دارد که وقتی دختری به دنیا می آید و ناف او را می برند، خون ناف را روی پای پسر کوچکی از نزدیکان می ریزند و آن ها را نامزد یا ناف بریده هم اعلام می کنند تا در آینده باهم ازدواج کنند. اگر دختر و پسر در آینده راضی به این ازدواج نباشند، می توانند از انجام آن خودداری کنند و اگر از سوی اطرافیان مورد تهدید و یا ضرب و شتم برای انجام این ازدواج قرار گرفتند، می توانند از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

حقوق زنان

طرح گشت ارشاد

در قوانین تعریف دقیقی از حجاب وجود ندارد و البته امکان ارائه این تعریف نیز از نظر بسیاری از حقوقدانان با توجه به گوناگونی عرف ها و فرهنگ های مناطق مختلف غیرممکن می باشد. بنابراین ایجاد طرح هایی مانند گشت ارشاد از سوی نیروی انتظامی محمل قانونی شفافی ندارد و به ویژه به این دلیل که نیروی انتظامی صالح در قانونگذاری و تفسیر قانون نمی باشد و وظایف دیگری طبق قانون برای آن ها تعریف شده است، این گونه طرح ها که باعث برخوردهای سلیقه ای می شود، طبق اصول قانون اساسی و قوانین عادی کشور نمی باشد و بانوانی که در اثر اجرای این طرح ها خسارت معنوی و مادی می بینند، می توانند این اقدامات را تحت تعقیب قرار دهند.

 

اجازه پدر در ازدواج دختر غیرباکره

اگر دختری در اثر رابطه جنسی مشروع یا نامشروع بکارت خود را از دست داده باشد، برای ازدواج نیازی به اجازه پدر ندارد.

 

مهرالمثل زن

اگر در زمان عقد مهریه زن نامعلوم باشد و یا ارزش عرفی و مالی نداشته باشد، مهریه ای که به زن پس از ازدواج و برقراری رابطه زناشویی تعلق می گیرد، با توجه به موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و دیگر اوضاع و احوال تعیین می گردد که این نوع مهریه مهرالمثل نام دارد.

 

حقوق زنان

ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

برای عمل ترمیم پرده بکارت در قانون جرمی تعریف نشده است. اما در مواردی پس از ازدواج ممکن است قاضی بتواند این عمل را جرم فریب در ازدواج بداند که حتماً باید قصد فریب در ازدواج را احراز کند و از آنجایی که احراز این قصد نیز به سختی امکان پذیر است، شخصی که این عمل را انجام می دهد در اکثر موارد مجرم شناخته نخواهد شد.

 

تجاوز جنسی

پسری که به قصد ازدواج با یک دختر، با او به زور رابطه جنسی برقرار کند تا به این وسیله رضایت دختر و خانواده را در ازدواج جلب کند، عمل او تجاوز جنسی است و قصد او در انجام این عمل مهم نمی باشد. مجازات برای این عمل اعدام خواهد بود و قانون نیز هیچ حمایتی برای انجام این ازدواج نخواهد کرد.

 

اجرای مجازات زنان

طبق قانون اجرای مجازات در دوران بارداری، پس از زایمان حداکثر تا ۶ ماه، در دوران شیردهی حداکثر تا رسیدن طفل به دو سالگی و شلاق در ایام قاعدگی، به تشخیص و دستور قاضی اجرای احکام به تعویق می افتد.

 

حقوق زنان

استفاده از نام خانوادگی همسر

زن میتواند با موافقت همسر از نام خانوادگی او استفاده کند. در صورت طلاق نیز با درخواست هریک از زوجین، نام خانوادگی زن به نام خانوادگی اولیه برگشت داده می شود.

 

رسم دستمال خونی در شب عروسی

در مناطقی از کشور رسمی وجود دارد که در شب اول عروسی، خانواده ها پشت در اتاق عروس و داماد می نشینند تا پارچه ای خونین که نشان دهنده وجود بکارت عروس است را ببینند. این رسم مبنای قانونی و شرعی ندارد و اجباری از طرف قانون برای اجرای آن وجود ندارد. این عمل عروس و داماد را از نظر روحی و جسمی تحت فشار قرار می دهد و تبعیضی علیه زنان است. ممکن است به دلیل نوع بکارت عروس، خونریزی نیز نباشد و عروس مورد توهین قرار گیرد. اگر این موضوع برای هر دو طرف دارای اهمیت است و نمی خواهند این رسم را اجرا کنند، می توانند با توافق به پزشک مراجعه کنند تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

 

ورود بانوان به استادیوم ها

ورود بانوان به استادیوم های ورزشی هیچ منع قانونی ندارد و در هیچ یک از قوانین برای آن جرمی تعریف نشده است. حتی طبق قانون میتوان افرادی که مانع استفاده بانوان از این حق می شوند را در مراجع قانونی تحت تعقیب قرار داد.

 

حقوق زنان

خون بس

در مناطقی از کشور، رسمی به نام خون بس وجود دارد که وقتی در درگیری میان دو طایفه شخصی به قتل می رسد، به جای مجازات قاتل و برای پایان درگیری ها، دختری را از خانواده قاتل به عقد یکی از نزدیکان شخص کشته شده در می آورند. این رسم هیچ مبنای قانونی ندارد و دختر و پسر می توانند از این ازدواج خودداری کنند و افرادی که آن ها را با تهدید و ضرب و شتم مجبور به ازدواج می کنند را نیز می توانند از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرار دهند. حتی پس از ازدواج نیز در صورت اثبات اکراه و اجبار، ازدواج باطل خواهد شد.

 

برداشتن روسری از سر

برداشتن روسری از سر از مصادیق جرم تشویق به فساد و فحشا که مجازات آن یک تا ده سال حبس می باشد، نیست. به طور مثال از مصداق های جرم تشویق به فساد و فحشا، تشویق دیگران به برقراری رابطه جنسی نامشروع می باشد. اگر به تشخیص قاضی برداشتن روسری از سر باعث جریحه دار شدن احساسات و اخلاق عمومی مردم باشد، مجازات آن نهایتاً تا ۱۰۰ هزار تومان جزای نقدی خواهد بود.

 

قتل فرزند

براساس قانون اگر مادری فرزند خود را به عمد به قتل برساند قصاص خواهد شد. اما اگر این قتل را پدر مرتکب شود قصاص نخواهد شد.

 

حقوق زنان

قاضی شدن زنان

در قوانین هیچ ممنوعیتی برای قضاوت زنان وجود ندارد و از آنجایی که قانون برای همه افراد مساوی است زنان باید امکان قاضی شدن را داشته باشند.

 

شیر دادن به فرزند

اگرچه اخلاق حکم می کند که مادر به فرزند خود شیر بدهد، اما طبق قوانین نمی توان مادر را مجبور به شیر دادن کرد، مگر اینکه تغذیه طفل به غیر از شیر مادر ممکن نباشد. همچنین مادر می تواند اجرت شیر دادن خود را نیز مطالبه کند.

 

گواهی سلامت پرده بکارت

گواهی سلامت پرده بکارت دختر که از سوی پزشک صادر می شود، برای ازدواج لازم نیست و در هیچ یک از قوانین، اجباری برای دریافت آن وجود ندارد. درخواست از دختر و اجبار او برای مراجعه به پزشک و دریافت گواهی سلامت پرده بکارت، عملی تبعیض آمیز علیه زنان است. در مواردی که دختر از انجام این عمل خودداری کند و از سوی اطرافیان مورد تهمت، تهدید و یا حتی ضرب و شتم قرار گیرد، می تواند علیه آن‌ها طرح شکایت کند.

 

حقوق زنان

برداشتن روسری از سر

در صورتی که قضات رسیدگی کننده به اتهام بانوانی که روسری از سر بر می دارند، برداشتن روسری را باعث جریحه دار شدن احساسات و اخلاق عمومی مردم بدانند، مجازات باید نهایتاً تا ۱۰۰ هزار تومان جزای نقدی باشد و در صورتی که قاضی حکم به حبس دهد، متهم می تواند اعتراض کند. همچنین برای چنین اتهامی نمی توان قرار های شدیدی از جمله قرار بازداشت و وثیقه صادر نمود. در صورت صدور چنین قرارهایی، مقام قضایی مرتکب تخلف شده و می توان او را در دادسرای انتظامی تحت تعقیب قرار داد.

 

مهریه

مهریه طبق قانون حقی است که در صورت مطالبه از سوی زن، مرد باید آن را پرداخت کند و مواردی همچون تمکین نکردن، بیماری، باردار نشدن، مجرم بودن و یا خیانت زن باعث نمی شود این حق از بین برود.

 

سوء رفتار در زندگی مشترک

اجبار همسر به نزدیکی از دُبُر (رابطه جنسی از پشت) چنانچه از نظر روحی و روانی و جسمی زن را تحت فشار قرار دهد و ادامه ی زندگی را برای او غیرقابل تحمل کند، از جمله موارد سوء رفتار مرد در زندگی مشترک محسوب می شود که امکان طلاق را به زن خواهد داد.

 

حقوق زنان

توهین و ضرب و جرح دختر

توهین و ضرب و جرح دختر از سوی اعضای خانواده به این دلیل که مرتکب رابطه نامشروع شده است، جرم می باشد و مجازات در پی خواهد داشت.

 

تامین وسایل خانه

تامین وسایل خانه طبق قوانین از وظایف مرد است و زن تکلیفی برای تهیه جهیزیه ندارد.

 

طلاق به دلیل ناباروری مرد

در عقدنامه‌ها شرطی وجود دارد مبنی بر این که اگر مردی بعد از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک به دلیل عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر بچه دار نشود، زن حق طلاق خواهد داشت و می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند. حتی اگر مرد این شرط را در عقدنامه امضا نکند، باز هم زن با گذشت همین مدت می تواند به دلیل سختی و در تنگنا قرار گرفتن به دلیل بچه دار نشدن تقاضای طلاق کند.

 

حقوق زنان

اعدام دختر باکره

گاهی در بین عموم مردم بیان میشود که دختر باکره نباید اعدام گردد. به همین دلیل عده ای معتقدند که باید دختر باکره را به زور به عقد شخصی دربیاورند تا بکارت وی از بین برود و امکان اجرای حکم اعدام به وجود بیاید. این موضوع در قوانین ایران و شرع وجود ندارد و به نوعی تجاوز جنسی به شخص محکوم به اعدام است و مجازات اعدام را در پی دارد.

 

مطالبه نفقه

در صورتی که زن نفقه گذشته خود را مطالبه کند و مرد ندار باشد و یا دچار ورشکستگی شده باشد، به دلیل اینکه نفقه زن طلب ممتاز است، پرداخت نفقه زن مقدم بر پرداخت نفقه فرزند و طلب سایر طلبکاران است.

 

خروج دختر از کشور

دختر مجرد بالای هجده سال نیازی به اجازه پدر برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور ندارد.

 

حقوق زنان

پرداخت دیه در قتل زن

اگر مردی زنی را به قتل برساند و حکم به قصاص او صادر شود، اولیاء دم زن برای قصاص قاتل (به این دلیل که دیه زن نصف دیه مرد است و مرد به اندازه دیه زن مسئول جنایت است) باید نصف دیه کامل یک مرد را بپردازند تا قصاص اجرا شود.

 

بکارت زوجه

اگر در زمان خواستگاری یا عقد، شرط باکره بودن زوجه به صورت صریح یا ضمنی مطرح نشده باشد، بعد از ازدواج دعوی فسخ ازدواج از سوی مرد به دلیل باکره نبودن همسر وارد نمی باشد.

 

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط دارای اهمیت زیر در سندهای ازدواج قید نشده اند ولی زنان می توانند با موافقت همسر این شروط را برای خود در سند ازدواج قید کنند:
– شرط اشتغال
– شرط تحصیل
– شرط وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور (حق زن در خروج از کشور)
– شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق (حق زن در طلاق)

 

حقوق زنان

تصرف در اموال زن

زن به طور مستقل حق هرگونه تصرفی را در اموال خود دارد و طبق قانون شوهر نمی تواند هیچ گونه دخالتی در این امور داشته باشد.

 

عدم تعیین مهریه

عدم ذکر مهریه به صورت عمدی یا به اشتباه در زمان عقد به این معنی نیست که زن دیگر حقی در دریافت مهریه ندارد. در صورتی که طرفین در مورد تعیین مهریه به توافقی نرسند، دادگاه مهریه را تعیین می کند.

 

جهیزیه

این تصور که زن جهیزیه خود را فقط بعد از طلاق می تواند از منزل مشترک خارج کند تصور اشتباهی است. زن امکان خارج کردن جهیزیه را چه قبل از طلاق و چه بعد از طلاق دارد.

 

حقوق زنان

خروج زن از کشور

زنانی که در هنگام ازدواج و یا بعد از ازدواج شرط ضمن عقد و وکالت بلاعزل در خروج از کشور را از همسرشان نگرفته اند، در مواقع ضروری از جمله نیاز به درمان، فوت بستگان درجه یک و یا ملاقات با آن ها و … می توانند از دادگاه درخواست خروج از کشور نمایند.

 

متلک پرانی به بانوان

متلک گفتن به بانوان به گونه ای که به شأن و حیثیت آنان توهین شود، جرم است و مجازات حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق را در پی خواهد داشت.

 

شهادت زنان

از دلایل اثبات دعوی و جرایم در امور حقوقی و کیفری شهادت است که طبق قانون ارزش اثباتی شهادت یک زن نصف شهادت یک مرد است. به این صورت که شهادت دو زن مساوی با شهادت یک مرد است.

 

حقوق زنان

حضانت فرزند پس از فوت شوهر

حضانت فرزند پس از فوت پدر، با مادر است و جد پدری فرزند نمی تواند حضانت فرزند را از مادر بگیرد. مگر اینکه در دادگاه ثابت کند که مادر فاقد صلاحیت نگهداری از فرزند است.

 

دیه نقص عضو زن

اگر دیه آسیب بدنی به اعضای بدن زن یک سوم یا بیش تر از یک سوم از دیه کامل یک مرد شود، دیه نصف می شود. تا کم تر از یک سوم، دیه آسیب بدنی زن و مرد برابر است.

 

مهریه در صورت خیانت زن

اگر زنی به شوهر خود خیانت کند و رابطه نامشروع نیز اثبات شود، مهریه او از بین نمی رود و مرد باید مهریه را بپردازد.

 

حقوق زنان

مستمری شوهر سابق

زنی که شوهرش فوت کرده، حقوق بازنشستگی یا مستمری از کارافتادگی شوهر فوت شده اش را دریافت می کند. حتی اگر آن زن دوباره ازدواج کند، این دریافتی قطع نمی شود.

 

ضرب و شتم زن توسط شوهر

زنان پس از ضرب و شتم از سوی شوهرانشان باید سریعاً با پلیس تماس گرفته تا صورت جلسه تنظیم شود و پس از آن به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا گواهی تنظیم شود. این اقدام در احقاق حق شان کمک بسیار خواهد کرد.

 

مهریه زن از اموال شوهر متوفی

اگر مهریه زن، معادل یا بیش تر از اموال همسر فوت شده اش باشد، وراث چیزی از اموال به ارث نمی برند و تمام اموال متوفی بابت مهریه به زن خواهد رسید.

 

حقوق زنان

سرپرستی کودکان و نوجوانان توسط دختران

دختران و زنان بدون شوهر در صورتی که حداقل سی سال سن داشته باشند، می توانند منحصراً سرپرستی دختران را بر عهده بگیرند.

 

نفقه در ازدواج موقت

در ازدواج موقت نفقه به زن تعلق نمی گیرد، مگر این که در زمان عقد توافقی در این مورد صورت گرفته باشد.

 

نفقه گذشته و آینده

در دریافت نفقه زن می تواند علاوه بر نفقه آینده، نفقه گذشته خود را نیز مطالبه کند. در حالی که سایر افرادی که پرداخت نفقه آنان واجب است، مانند دختر، فقط نفقه آینده را می توانند مطالبه کنند.

 

حقوق زنان

شرایط تمکین نکردن زن

در قانون به طور عام اگر زن تمکین نکند نفقه به او تعلق نمی گیرد؛ اما به طور خاص اگر درعقدنامه حق تعیین جای سکونت به زن داده شده باشد، و خانه تهیه شده توسط شوهر مناسب با شئونات زن نباشد یا حضور در آن برای او خطر داشته باشد، یا این که مثلا شوهر بیماری مقاربتی و جنسی داشته باشد، زن می تواند تمکین نکند و در عین حال نفقه دریافت کند.

 

جهیزیه

اگر زنی راضی به استفاده شوهر از جهیزیه اش نباشد، این امکان را دارد که جهیزیه را جمع کند و کنار بگذارد و از شوهر اثاثیه خانه برای زندگی را به عنوان نفقه بخواهد.

 

صیغه محرمیت در دوران نامزدی

صیغه محرمیت در واقع همان ازدواج موقت است که خانواده ها بدون اطلاع از اثرات حقوقی آن با مهریه ناچیزی دخترشان را به نکاح فردی در می آورند. اگر فرد مورد نظر از نکاح دایم منصرف شود ممکن است در این بین دختر آسیب های زیادی را متحمل شود.

حقوق زنان

ازدواج با اتباع خارجی

زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی باید اجازه خاص از وزات امور خارجه بگیرند و اگر ازدواجی بدون گرفتن این اجازه انجام شود معتبر نیست.

 

فروش جهیزیه توسط زوج

اگر مردی بدون اجازه همسر جهیزیه را بفروشد طبق قانون مسئول است و زن می تواند در دادگاه کیفری شکایت فروش مال غیر را مطرح کند. مرد فقط تا زمانی که زندگی مشترک پابرجاست حق استفاده از این اموال را خواهد داشت.

 

اجازه ازدواج دختر از دادگاه

در صورتی که پدری بدون علت موجه از ازدواج دختر جلوگیری کند، دختر می تواند با معرفی شخصی که می خواهد با او ازدواج کند و همچنین شرایط مهریه و نکاح، از دادگاه اجازه ازدواج اخذ کند.

 

حقوق زنان

نفقه زن

اگر زنی پس از عقد، رفتن به منزل همسر و شروع زندگی زناشویی را به پرداخت مهریه مشروط کند باز هم نفقه به او تعلق می گیرد.

 

مهریه در صورت باکره بودن

در مطالبه مهریه اگر زوجه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق می گیرد و اگر باکره نباشد کل مهریه به او تعلق می گیرد.

 

حضانت در صورت ازدواج مادر

اگر مردی در هنگام طلاق حضانت فرزند را با توافق به زن بدهد، ازدواج مجدد زن موجب نمی شود این حق سلب شود.

 

حقوق زنان

مزاحمت برای زنان و کودکان

ایجاد مزاحمت برای زنان و کودکان در معابر و اماکن عمومی چه به صورت لفظی و چه به صورت انجام عملی مخالف شأن، جرم محسوب می شود و مجازات حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق را در پی خواهد داشت.

 

ارث دختر و پسر

ارث فرزند پسر دو برابر دختر است و فرقی نمی کند این ارث از طرف پدر باشد یا مادر.

 

ارث زن از شوهر

اگر شوهر هیچ فرزند یا نوه ای از همسر کنونی یا همسر(های) قبلی خود نداشته باشد زن یک چهارم از اموال او را به ارث می برد. ولی اگر فرزند یا نوه ای داشته باشد زن یک هشتم به ارث می برد. اگر شوهر به جز زن وارث دیگری نداشته باشد باز هم زن همان یک چهارم را به ارث می برد و بقیه اموال شوهر در حکم اموال بدون وارث خواهد بود و به نفع دولت ضبط خواهد شد.

 

حقوق زنان

حق تحصیل زنان

از آن جایی که مردان طبق قوانین حق دارند در مواردی از تحصیل زنان جلوگیری کنند، زنان می توانند برای جلوگیری از استفاده نا به جای مردان، این شرط را ضمن عقد ازدواج قید کنند که به زوجه در ادامه تحصیل تا هر مرحله که خودش لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید اختیار داده می شود. به یاد داشته باشید حتی بعد از ازدواج نیز می توان این حق را در دفتر اسناد رسمی اخذ نمود.

 

حق اشتغال زن

از آن جایی که مردان طبق قانون می توانند از کار کردن زنان در مواردی جلوگیری کنند، زنان می توانند برای جلوگیری از استفاده نابه جای مردان، این شرط را ضمن عقد ازدواج قید کنند که به زوجه در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید اختیار داده می شود. به یاد داشته باشید حتی بعد از ازدواج نیز می توان این حق را در دفتر اسناد رسمی اخذ نمود.

 

خروج از کشور زن

طبق قانون گذرنامه زن متاهل برای خروج از کشور باید از همسرش اجازه کتبی بگیرد. زنان برای اینکه در خروج از کشور بعد از ازدواج دچار مشکل نشوند می توانند وکالت بلاعزل در صدور جواز خروج از کشور را از شوهر بگیرند و در سند ازدواج قید کنند.

 

حقوق زنان

اختیار زن در طلاق

اگر زنان احساس می کنند حق شان در طلاق با همسرشان یکسان نیست می توانند شرط وکالت بلاعزل مطلق و بدون قید و شرط در طلاق را از مرد بگیرند و به عنوان یکی از شروط ضمن عقد در سند ازدواج قید کنند. زنان بعد از ازدواج هم می توانند این وکالت مطلق و بدون عزل را برای گرفتن طلاق از مرد در سند جداگانه ای در دفترخانه اسناد رسمی بگیرند.

 

سکونت در خانه شوهر فوت شده

اگر مردی فوت کند و همسر او در خانه ای که متعلق به اوست سکونت داشته باشد و وراث متوفی بخواهند سهم الارث خود را از خانه دریافت کنند، زن حق دارد تا چهار ماه و ده روز در آن خانه سکونت داشته باشد.

 

تجاوز در بستر زناشویی

اگر زنی آمادگی روانی و جسمی برای برقراری رابطه زناشویی با همسر خود را نداشته باشد و مرد به زور با او رابطه جنسی برقرار کند، در قوانین برای این عمل جرمی تعریف نشده است. زوجین می توانند به مشاور خانواده و درمانگر جنسی مراجعه کنند. اگر انجام این عمل از سوی مرد به گونه ای باشد که ادامه زندگی برای زن غیرقابل تحمل باشد و مرد نیز حاضر به درمان نباشد و یا قابل درمان نباشد، زن می تواند در صورت تصمیم به جدایی درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج (در سختی و تنگنا قرار گرفتن) را بدهد.

 

حقوق زنان

حقوق جنسی زن و مرد نسبت به یکدیگر

اگر زنی به وظایف زناشویی خود (تمکین خاص) عمل نکند، مرد می تواند الزام به تمکین او را از دادگاه بخواهد و اگر زن همچنان تمکین نکند نفقه به او تعلق نمی گیرد و مرد می تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد. اما اگر مردی به وظایف زناشویی خود عمل نکند، در قوانین امکان پیگیری این موضوع برای زن وجود ندارد. صرف نظر از راه حل ها و اجبار های قانونی، طرفین می توانند برای حل مشکل خود به روانشناس و درمانگر جنسی مراجعه کنند.

 

مهریه در صورت ازدواج مجدد زن

اگر زن و مردی از یکدیگر جدا شده باشند و مرد در حال پرداخت مهریه همسر سابق خود باشد، ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه از شوهر سابق نخواهد بود و مرد همچنان باید مهریه بپردازد.

 

طلاق زن نازا و حق و حقوق مالی او

اگر زنی بچه دار نشود و شوهر بخواهد او را طلاق دهد، نازایی زن تاثیری در حقوق مالی او ندارد و شوهر باید مهریه، اجرت المثل و … را پرداخت کند.

 

حقوق زنان

انتقال اموال به همسر

از آنجایی که طبق قانون اگر شوهر به جز زن وارث دیگری نداشته باشد، زن یک چهارم اموال را به ارث می برد و بقیه اموال در حکم اموال بدون وارث به نفع دولت ضبط خواهد شد، شوهر می تواند در زمان حیات اموال خود را به همسر انتقال دهد.

 

طلاق به دلیل مشکلات زناشویی

اگر زن یا مرد به دلیل مشکلات زناشویی بخواهند از یکدیگر جدا شوند، از آنجایی که در قانون حق طلاق با مردان است، مرد برای طلاق نیازی به اثبات مشکلات زناشویی ندارد. اما زن باید ثابت کند که به دلیل مشکلات زناشویی از جمله رابطه جنسی مقعدی، زود انزالی، سرد مزاجی، عدم برقراری رابطه جنسی به عمد از سوی مرد و رابطه جنسی غیر متعارف که مصداق های فراوانی دارد، در سختی و تنگنا قرار گرفته و ادامه زندگی مشترک برای او غیرقابل تحمل است.

 

عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی مرد

در قوانین اصطلاح عدم تمکین برای مرد وجود ندارد. اما اگر مردی به وظایف زناشویی خود عمل نکند، زن می تواند تقاضای طلاق خود را به دلیل عسر و حرج (در سختی و تنگنا قرار گرفتن) بدهد. هرچند که اثبات عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی مرد بسیار دشوار است.

 

حقوق زنان

مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی

اگر زن و مرد قبل از برقراری رابطه جنسی طلاق بگیرند، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود. اما اگر بعد از برقراری رابطه جنسی طلاق بگیرند، زن مستحق کل مهریه خواهد بود. اگر مرد کل مهریه را قبل از برقراری رابطه جنسی پرداخت کرده باشد و حال بدون برقراری رابطه جنسی بخواهند جدا شوند، مرد می تواند نصف مهریه را که قبلاً داده است پس بگیرد.

 

همجنسگرایی زنان

براساس قانون، همجنسگرایی دو زن که اصطلاحاً به آن ها لزبین گفته می شود، جرم می باشد و مجازات صد ضربه شلاق را در پی خواهد داشت.

 

مهریه پس از تغییر جنسیت

اگر مرد یا زنی پس از ازدواج، تغییر جنسیت دهد، مرد نمی تواند به این دلیل که دیگر زن شده است یا طرف مقابل، زن نیست از پرداخت مهریه خودداری کند. اگرچه رابطه زوجیت با تغییر جنسیت ادامه پیدا نخواهد کرد اما مرد (که حالا زن شده یا همسر او مرد شده) در صورتی که طرف مقابل درخواست مهریه کند، مکلف به پرداخت آن است.

 

حقوق زنان

وکالت در طلاق و مهریه

از آنجایی که حق طلاق در قوانین فقط با مردان است و زنان به دشواری می توانند در شرایط سخت زندگی طلاق بگیرند، با تعیین شرط وکالت بلاعزل زن در گرفتن طلاق و قید آن در سند ازدواج، در صورت بوجود آمدن شرایطی که راه حلی به جز جدایی ندارد زنان نیز می توانند همانند مردان بدون سختی جدا شوند و نیز از آنجایی که مهریه بالای ۱۱۰ سکه فقط در صورتی که مرد توانایی مالی داشته باشد، قانون او را ملزم به پرداخت می کند و مهریه کم تر از ۱۱۰ سکه نیز با اثبات ناتوانی مرد قسط بندی می شود، بهتر است مهریه نیز کم باشد تا طرفین در شرایط ناسازگاری بدون کشمکش جدا شوند.

 

بخشش مهریه قبل از عقد

بخشیدن مهریه قبل از عقد به شوهر حتی با دستخط و امضای زن قابل قبول نیست.