نمونه رای الزام به انجام تعهد

نمونه رای الزام به انجام تعهد

نام مجتمع قضايي و شعبه: مجمع شهيد بهشتي شعبه 11

الف: كلاسه: ب: خواهان: غلامحسين
خوانده: محمد صادق
ج: موضوع: الزام به انجام تعهد
د:گردشكار
دادخواستي كه خواهان در ابتداي امرتقديم كرده است و خواسته خود را مطرح كرده است به اين شرح مي باشد.
رياست محترم دادگاه عمومي مشهد
سلام عليكم- ضمن آرزوي بهروزي به استحضار مي رساند كه اينجانب خواهان در مورخه 82/5/25 اقدام به تنظيم قرارداد مبني بر ساخت منزل بين اينجانب و خوانده محترم به شرح ذيل نموده است.
1- موضوع قرارداد ساخت يك منزل در خيابان نخريسي در يك طبقه و يك پيلوت به شرح مندرج در قرار داد مي باشد.
2- ملك متعلق به اينجانب خواهان و ساخت و ساز به عهده خوانده محترم بوده است كه طبق كارشناسي توافقي ميزان ارزش ملك در زمان تنظيم قرارداد بيست و هفت ميليون و پانصد هزار تومان مورد كارشناسي قرار گرفته كه خوانده محترم هم تعهد نمود به همين ميزان در مالك مربوطه اقدام به ساخت و ساز و مازاد خرج كرد آن به صورت تساوي پرداخت گردد.
3- خوانده محترم متعهد گرديد پس از تخريب و اخذ پروانه حداكثر مدت ده ماه ملك مزبور را به صورت مندرج در قرارداد در سه طبقه ساخت و ساز نموده و تحويل اينجانب نمايد.
4- نامبرده خوانده محترم در قرارداد متعهد گرديد در صورت عدم تحويل 10 ماهه ملك ملزم به پرداخت خسارت طبق نرخ تورم و نظريه كارشناسي گرديد درصورت عدم تحويل 10 ماهه ملك ملزم به پرداخت خسارت طبق نرخ تورم و نظريه كارشناسي گردد عليهذا بعد از گذشت 10 ماه نامبرده به تعهد خود عمل ننموده و هيچگونه خسارتي بابت تأخير در انجام تعهد پرداخت ننموده است و طبق اظهار نامه پيوستي در مورخه 23/22/82 اقدام به تعطيلي كار نموده است . لذا ضمن ارجاع امر به كارشناسي جهت تعيين ميزان كار و ميزان خسارت وارده به اينجانب و ضمن دعوت از خوانده محترم و پس از اجراي تشريفات قانوني بدواً الزام خوانده به انجام تعهدات و پرداخت خسارات ناشي از عدم ايفاء تعهدات حسب مندرجات قرارداد 82/5/252 به انضمام كليه خسارات دادرسي اعم از هزينه دادرسي و كارشناسي و تأخير تأديه به استيذان به مواد 219 و220و221 و222 و226 و230 و198 و515 و519 و522 قانون مدني مورد استدعاست.
ضمناً با حفظ جميع اختيارت قانوني توضيحات بيشتر به جلسات دادرسي مفوض مي گردد.
با تشكر و تجديد
ملحق به دادخواست اظهارنامه اي است كه خوانده در ستون مخاطب چنين جواب خواهان را داده است:
بنام خدا
جناب آقاي…
648
83/1/25
با توجه به مطالب كذب شما در اظهارنامه موارد ذيل را مجدداً به اطلاع مي رسانم:
1- اطلاع داريد كه واحد نظارت و بازرسي شهرداري منطقه 7 براي سومين بار در مورخ 82/11/23 به شما اخطار داد در مورد خلافي زياد و تخلفات …. درساخت و ساز ( كه به دستور شما صورت گرفته ) و جوشكاران را تعطيل نمود و ساختمان را پلمپ كرد و تأكيد به اين موضوع نمود كه بايد تخلفات رفع گردد و مهندس ناظر با گزارش به سازمان نظام مهندسي و اخطار به بنده كه مجري هستم بر اين موضوع تأكيد كرده و اعلام نموده كه مراحل اجراي كار را تأييد نخواهد كرد كه متأسفانه اصلاً همكاري نكرده ايد و اصرار داريد كه كار به صورت شبانه و يا پنج شنبه جمعه كه واحد بازرسي شهرداري تعطيل مي باشد ارايه يابد كه بنده بارها اعلام كرده ام كه بايد تخلفت رفع گردد در قرارداد في مابين نيز براساس متراژ پروانه ثبت شده و بايد به هزينه طرفين موارد تخلف رفع گردد و براساس مصوبات جديد
2- شروع قرار داد از زمان اخذ پروانه ساختمان به مدت 10 ماه ذكر گرديده (براساس متراژ ذكر شده در قراردادنه بيشتر) كه اصولاًبدون اخذ مجوز از شهرداري شروع كار غير قانوني و غير ممكن است.
3- در زمان انعقاد قرارداد و قبل از آن تأكيد كرده ام كه سرمايه گذار اينجانب با توجه به استعلام از بنگاه محل به صورت تدريجي مي باشد و موارد اخذ وام در قرارداد مشخص شده و با اعتبار اينجانب وام اخذ گرديده است.
4- موارد حفاظتي و ايمني منازل همسايه ها به عهده شماو خودشان مي باشد و نامه كتبي نيز براي ايشان ارسال شد.
5- هزينه هاي انجام شده طبق فاكتورها و مبلغ سود وام بانكي و بدهي جوشكار و آهن فورشي و 13% حق اجرا بيش از 170000000 ريال مي باشد.
6- انعقاد قرارداد پيش فروش طبق قرارداد به شما ارتباطي ندارد و به ايشان اعلام شد كه قرار داد فسخ گرديده (با توجه به مشكلات شهرداري و غيره)
7- موافق اجراي كار براساس نظر واحد نظارت و بازرسي شهرداري هستم و گرنه قرارداد را فسخ نماييد.
رأي اسنادي:
از ديگر ملحقات دادخواست حكمي است كه خوانده در مقابل خواهان محكو م دشه است با خواسته مطالبه خسارت كه شرح آن چنين است:
494
82

كلاسه پرونده 23
خواهان : محمد صادق
خوانده:‌غلامحسين
خواسته مطالبه خسارت
با توجه به مجموع محتويات پرونده ختم رسيدگي اعلام و به شرح اعلام و به شرح زير رأي صارد مي گردد:
بسمه تعالي- رأي دادگاه
در خصوص دادخواست آقاي محمد صادق به طرفيت آقاي غلامحسين به خواسته مطالبه خسارت به دليل جلوگيري از اجراي ساختمان , صرفنظر از اينكه تنها مستند خواهان تأمين دليل به علل آمده در پرونده كلاسه 83/49 حوزه 75 شوراي حل اختلاف بوده و تأميني مذكور هيچ دلالت بر ممانعت خوانده از اجراي عمليات ساختماني ندارد بلحاظ اينكه اولا اقدامات خوانده (مالك) در اجراي اخطار شهرداري دائر برسد معبرو رفع مزاحت تلقي شدن و مراتب از سوي شهرداري نيز تأييد گرديده است ثانياً بر فرض وجود هر گونه ممانعتي از طرف خوانده(مالك) خواهان مي توانست رفع آن را با ارسال اظهار نامه يا مراجعه به مراجع ذيصلاح قانوني درخواست نمايد ثالثاً اصولاً كارهاي نيمه تمام ساختماني با بستن تيغه جلو درب و امثال اينها از سوي اشخاص عادي قابل توقيف نيستند مگر اينكه همراه با برخورد فيزيكي باشد به هرحال دعواي خواهان غير وارد تشخيص , به استناد مواد 1257 قانون مدني و 197 قانون آئين دادرسي مدني حكم به خواهان صادر و اعلام مي گردد رأي صادره ظرف بيست روز قابل اعتراض در محاكم تجديد نظر استان است.
رئيس شعبه 23 دادگاه عمومي مشهد
شيعه علي
ازديگر ملحقات حكم اعسار از هزينه دادرس مي باشد كه توسط محمد صادق خوانده دعواي اصلي و خواهان حكم استنادي فوق مي باشد و ديگر قرار تأمين خواسته اي است كه خواهان غلامحسين معادل يكصد و چهل ميليون ريال مي باشد/ و از مستندات لايحه دفاعيه خوانده نظر كارشناسي است كه كارشناسي رسمي دادگستري به درخواست شوراي محترم حل اختلاف حوزه 75 صادر نموده است كه به شرح ذيل مي باشد:
«نظر كارشناسي استنادي»
شوراي محترم حل اختلاف حوزه 75
با سلام
49
83

احتراماً در اجراي درخواست كارشناسي پرونده كلاسه 75 بخواسته تأميني دليل موضوع شكايت آقاي محمد صادق عجم عليه آقاي غلامحسين موردي با استحضار مي رساند در ساعت 30/6 بعد از ظهر مورخ 83/4/8 باتفاق خواهان و نماينده محترم آن شورا جناب آقاي علي اكير قدرت پناه از محل ملك مورد دعوي واقع در …… بازديد لازم بعمل آمد كه نتيجه بررسي و تحقيقات بعمل آمده بشرح ذيل تقويم و تقديم حضور ميگردد:
مساحت عرصه 183 متر مربع كه در اين قطعه زمين اسكلت فازي در چهار طبقه كه در سه طبقه هر طبقه 150 متر مربع زيربنا و در طبقه چهارم 120 متر مربع زير بنا بدين شرح اجرا شده است .كف صددرصد اجرايي و ستونها و پلها صددرصد انجام شده و تير ريزي حدود 70% سرويس پله 50 درصد اجرا گرديده است ورودي اين ملك از سمت شمال تيغه بندي شده كه كلاً راه ورودي كارگاه مسدود شده است كه خواهان اظهار مي دارد مالك (خوانده) و قطعه زمين و شريك اقتصادي درب كارگاه وابسته و مانع از انجام عمليات اجرايي شده است .
با تشكر
و ديگر مستندات لايحه دفاعيه خوانده اظهارنامه هاي متعدد است . اظهارات شهرداري است كه بيانات خوانده را تأييد مي كند و لايحه بلند بالاي خوانده مضمون آن خواهد آمد
بعد از دادخواست خواهان تعيين وقت و ابلاغ توسط دفتر دادگاه و ارسال لايحه توسط خوانده در وقت مقرر 84/2/20 جلسه دادگاه تشكيل طرفين حضور يافته و طي مذاكرات اصلاحي تقاضاي تمديد وقت كردند و چهارشنبه 84/3/4 ساعت 15/11 صبح به طرفين ابلاغ شد.
(داخل پرانتزرأي مختصري كه از ضمائم همين پرونده است و مربوط به موضوع آن نيز آورده مي شود:
كلاسه پرونده 400183 شعبه 28 دادگاه عمومي مشهد
خواهان : محمد اسمائيل
خوانده : محمد صادق
خواسته: الزام به انجام تعهد
بتاريخ 83/3/16 دادگاه ختم رسيدگي را در پرونده كلاسه 83/400/28 عمومي مشهد اعلام و بشرح ذيل مبادرت به صدور رأي مي نمايد.
بسمه تعالي- رأي دادگاه
در خصوص دعوي آقاي محمد اسماعيل مهموئي به طرفيت آقاي محمد صادق دائر به انجام متعهدات مندرج در قرارداد پيش فروش مورخ 82/7/20 به انضمام كليه خسارات , نظر به اينكه مدت ساخت و تحويل در قرارداد بين متعاملين مشخص نشده است . از طرفينمان پرداخت اقساط و تحويل ساختمان مي تواند مؤثر در قرارداد باشد. عليهذا چون آپارتمان فروخته شده ساخته نشده است الزام خوانده به انجام تعهد كه همانا تحويل آپارتمان باشد ممكن نمي باشد دعوي خواهان به كيفبت مطروحه قابل استماع نمي باشد . قرارداد دعوي صادر مي گردد. رأي صادره حضوري است طرف بيست روز پس از ابلاغ قابل تجديد نظرمي باشد.
دادرس شعبه 28 دادگاه عمومي مشهد
(دشتي)
در تاريخ 84/3/4 جلسه دادگاه عمومي مشهد با حضور طرفين تشكيل گشته ودراين جلسه مذاكرات اصلاحي صورت گرفت و توافقاتي صورت گرفت و منجر به رأي گزارشي اصلاحي گرديد.
خواسته : الزام به انجام تعهدات
هـ) راي صادره قاضي در دادگاه بدوي :
دادگاه ختم رسيدگي را اعلام مي دارد و به شرح ذيل رأي صادر مي گردد.
بسمه تعالي- رأي دادگاه
در خصوص دادخواست آقاي غلامحسين به طرفيت آقاي محمد صادق به خواسته الزام به انجام تعهدات مندرج در قرار داد مورخ 82/5/25 و پرداخت خسارات وارده به انضمام هزينه دادرسي با توجه به توافق طرفين به استناد م178 قانون آئين دادرسي مدني گزارش اصلاحي صادر مي گردد (خوانده ابتدا تمامي اقساط معوقه همراه با جريمه متعلقه بابت وام دريافتي از بانك رفاه موضوع قرارداد مورخه 82/5/25 را پرداخت و سند منزل را از رهن خارج مي نمايد سپس كارشناسي منتخب دادگاه ميزان هزينه اي كه خوانده بابت ساخت منزل انجام داده است را محاسبه نموده و خواهان بايد اين مبلغ را طي سه قسط دو ماهه به خوانده پرداخت كند و 13 درصد حق كارشناسي در محاسبه خرج كرد خوانده منظور نخواهد شد, پس از فك رهن از سند خواهان وي مكلف است از آپارتمان توقيفي خوانده رفع توقيف كرده و چك شماره 237114 بانك رفاه شعبه ميلاد را به وي مسترد نمايد در صورتيكه خوانده حداكثر تا 30 روز ديگر از سند خواهان رفع توقيف نكند كليه خساراتهاي ناشي از عدم اجراي قرارداد و نيز خسارتهاي بانكي متوجه ايشان خواهد بود خوانده با آقاي محمد اسمائيلي هم توافق كرد كه مبلغ سي ميليون و پانصد هزار ريال به اضافه شصت درصد خسارت تأخير ناديد از 82/10/25 تا زمان تاديه به آقاي محمد اسماعيلي پرداخت نمايد و مهلت پرداخت تا دو ماه پس از كارشناسي دادگاه مي باشد) اين گزارش اصلاحي نسبت به طرفين و قائم مقام و وراث آنها نافذ و معتبر بوده و لازم الاجرا است.

رئيس شعبه 11 دادگاه حقوقي مشهد شيعه علي