نقض رأی صادر در پرونده کلاسه ت7/82/701 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادر در پرونده کلاسه ت7/82/701 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادر در پرونده کلاسه ت7/82/701 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 679/84

شاکی : مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 آذر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، آقای همت‎اله داودی (تجدیدنظر خواه پرونده کلاسه 82/701) اظهار نموده، اینجانب و برادرم غلامحسین داودی ملکی را از فردی به نام ابراهیم کلکونفری خریداری که ملک دارای پروانه ساختمانی به شماره 2052 مورخ 21/2/1361 بوده و در سال 1363 از سند ششدانگ ملک پلاک ثبتی 96/47 به نام اینجانبان منتقل گردیده که ملک دارای 3 باب مغازه و یک راه پله و تعداد 4 کنتور برق تجاری مجاز بوده است. تاریخ نصب کنتورها 14/9/1361 با توجه به قبوض برقهای مصرفی که در آن تجاری درج شده است مؤید احداث ساختمان مورد بحث قبل از توسعه شهر بوده و ورود منطقه باقرآباد در سال 1372 به محدوده شهرداری قرچک بوده است.
بنابراین موضوع از دایره شمول مقررات شهرداری و حیطه صلاحیت ماده صد قانون شهرداری خارج است و رأی کمیسیون شهرداری بدون توجه و مطالعه صادر گردیده و شعب بدوی و تجدیدنظر نیز به این موضوع توجه نداشته و مخدوش و قابل نقض است لذا با توجه به مراتب فوق‎الذکر ضمن قبول درخواست مشارالیه مبنی بر اعمال تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عیناً پرونده در اجرای ماده 39 قانون دیوان جهت طرح در هیأت عمومی ارسال می‎شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
با توجه به مشروحه مورخ 7/8/1384 آقای مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان و اینکه رأی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مستقر در قرچک ورامین بدون رسیدگی و انجام تحقیقات کافی پیرامون تاریخ احداث بنای مورد نظر و بدون عنایت به تاریخ تشکیل شهرداری در محل صادر گردیده و مدارک و مستندات شاکی مورد بررسی لازم قرار نگرفته است.
بنابراین رأی کمیسیون مزبور به لحاظ نقص تحقیقات مخدوش و در خور نقض بوده است. از این رو با احراز وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 392 مورخ 20/4/1383 شعب هفتم تجدیدنظر دیوان در پرونده کلاسه 82/701 که با تایید دادنامه بدوی اعتراض شاکی نسبت به رأی کمیسیون فوق‎الذکر را مردود اعلام داشته‎اند، به استناد تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه فوق‎الذکر نقض می‎شود و پرونده جهت ارجاع به شعبه تجدیدنظر همعرض به دفتر ریاست کل ارسال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.