نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/84 شعبه بیست‎وسوم دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/84 شعبه بیست‎وسوم دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس شعبه بیست‎وسوم دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/84 شعبه بیست‎وسوم دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 577/84

شاکی : رئیس شعبه بیست‎وسوم دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 17 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس شعبه بیست‎وسوم در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در تاریخ 25/5/1384 پرونده کلاسه 84/84 به منظور اعمال تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری در خصوص نقض دادنامه شماره 624 مورخ 14/4/1384 صادره از این شعبه تحت نظر است. با بررسی محتویات پرونده ملاحظه می‎شود با اعتماد به لایحه دفاعیه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر واحد بودن خواسته شاکی با خواسته قبلی وی در پرونده کلاسه 82/2241 و با تجویز بند (ت) ماده 20 آیین‎ دادرسی دیوان عدالت قرار رد دادخواست صدرالتوصیف صادر گردید. در حالی که موضوع شکایت واحد نبوده و قرار مزبور مبنی بر سهو بوده علیهذا با احراز اشتباه و جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق خواهان مستنداً به تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری و در اجرای ماده 39 قانون دیوان پرونده جهت نقض دادنامه مار‎البیان و ارجاع مجدد جهت رسیدگی در شعبه بدوی به پیوست ایفاد می‎گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به تفاوت خواسته شاکی به شرح مندرج در دادخواست پرونده کلاسه 84/84 با خواسته او به موجب دادخواست بدوی پرونده کلاسه 82/2241 موضوع از مصادیق مقرر در بند (ت) ماده 20 آیین‎نامه دادرسی دیوان و از مقوله امر مختوم نبوده و در نتیجه صدور قرار رد شکایت شاکی به استناد بند ت ماده مرقوم مبتنی بر اشتباه بوده است. لذا به استناد تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه شماره 624 مورخ 14/4/1384 در پرونده کلاسه 84/84 شعبه بیست و سوم بدوی دیوان نقض می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.