نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/683 شعبه دوازدهم تجدیدنظر دیوان.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/683 شعبه دوازدهم تجدیدنظر دیوان.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس و مستشار شعبه دوازدهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/683 شعبه دوازدهم تجدیدنظر دیوان. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 813/84

شاکی : رئیس و مستشار شعبه دوازدهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 25 دی 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس و مستشار شعبه دوازدهم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه 84/683 شعبه دوازدهم تجدیدنظر که منجر به صدور دادنامه شماره 775 مورخ 31/5/1384 مبنی بر صدور قرار رد تجدیدنظر خواهی نسبت به دادنامه شماره 494 مورخ 11/5/1384 شعبه ششم دیوان عدالت اداری به لحاظ خارج از مهلت بودن اعتراض گردیده است نظر به اینکه آقای غلامرضا حیدری زنجانی و خانم منیژه صبوحی در دادخواست تقدیمی به شعبه بدوی نشانی خود را تهران – بزرگراه اشرفی اصفهانی شهرک هما – سیمرغ یک پلاک 6 و آقای محمد پناهی نیز آدرس خود را کرج جانشهر بلوار جمهوری اسلامی کوچه شهید جدیدی پلاک 13 به عنوان شاکی اعلام نموده‎اند ولی دادنامه صادره از شعبه بدوی به تاریخ 23/3/1384 فقط به آقای غلامرضا حیدری آن هم با استفاده از ماده 70 آیین دادرسی مدنی به صورت الصاق به محل ابلاغ شده است و نام خانم منیژه صبوحی در آن درج نگردیده و به نشانی آقای محمد پناهی در کرج نیز ابلاغ نشده است.
در نهایت نامبردگان به تاریخ 8/5/1384 حضوراً به شعبه ششم مراجعه و حسب مرقومه ریاست آن شعبه به همین تاریخ ذیل لایحه اعتراضیه آنان اطلاع نداشتن مشارالیهم از صدور رأی و الصاق آن در محل مقرون به صحت تشخیص و اعلام گردیده است. بنابمراتب فوق چنانچه ابلاغ رأی را 8/5/1384 در نظر بگیریم تجدیدنظر خواهی نامبردگان در تاریخ 11/5/1384 خارج از مهلت مقرر قانونی نخواهد بود. فلذا مراتب جهت طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان به منظور اعمال تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری اعلام می‎گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به مشروحه آقایان رئیس و مستشار شعبه دوازدهم تجدیدنظر و اینکه در دادنامه بدوی مشخصات کلیه شاکیان قید نشده و ابلاغ دادنامه به احداز آنان نیز حسب ماده 70 قانون آیین دادرسی مدنی از طریق الصاق آن به نشانی تعیین شده صورت گرفته، صدور قرار دادخواست تجدیدنظر تقدیمی به عنوان تسلیم آن در خارج از مهلت قانونی به شرح دادنامه 775 مورخ 31/5/1384 شعبه دوازدهم تجدیدنظر در پرونده کلاسه 84/683 محمول بر اشتباه بوده است بنابراین مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه مزبور نقض می‎شود و پرونده جهت ارجاع به شعبه تجدیدنظر همعرض به دفتر ریاست کل دیوان ارسال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.