نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/6 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/6 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/6 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 488/84

شاکی : مستشار شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه 83/6، این شعبه تجدیدنظرخواهی گمرک جمهوری اسلامی ایران را وارد تشخیص و با نقض رأی شعبه شانزدهم قرار رد شکایت شرکت سرمایه‎گذاری آستان قدس رضوی را صادر نموده رأی مذکور واجد دو اشتباه ذیل است:
الف- وکیل تجدیدنظر خوانده (شرکت سرمایه‎گذاری آستان قدرس رضوی) با توجه به غیر مالی بودن خواسته و دعاوی مطرح در دیوان عدالت اداری براساس حداقل تعرفه تمبر مالیاتی ابطال نموده‎اند که مطابق تبصره و متن ماده 103 قانون مالیاتهای مستقیم خصوصاً بند (ب) ماده مذکور صحیحاً عمل شده و رأی 94 مورخ 25/2/1384 هیأت عمومی نیز مشعر بر همین معنی است.
ب- در متن شکایت اولیه وکیل تقاضای ابطال نظریه مذکور در بند 5 دادخواست تقدیمی به نظریه شماره 182826/113/105/73 مورخ 29/7/1380 اشاره شده که نامه‎ای است خطاب به شرکت تجدیدنظر خوانده و فاقد جنبه عمومی و عام‎الشمول است و قابل طرح در شعب بدوی دیوان می‎باشد. علیهذا تقاضای طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به مشروحه مورخ 29/5/1384 آقای مستشار محترم شعبه اول تجدیدنظر دیوان و اینکه دعوی مطروحه از نوع دعاوی مالی محسوب نمی‎شود و در نتیجه تمبر مالیاتی نیز با توجه به ماده 103 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 برمبنای دعاوی غیر مالی الصاق و ابطال می‎شود، وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 1639 مورخ 30/9/1383 شعبه اول تجدیدنظر دیوان محرز به نظر می‎رسد. لذا مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه فوق‎الذکر نقض می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.