نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/517 شعبه هفتم تجدیدنظر.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/517 شعبه هفتم تجدیدنظر.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/517 شعبه هفتم تجدیدنظر. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 568/84

شاکی : رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 8 آبان 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، پرونده کلاسه 83/517 مورد بررسی و مداقه قرار گرفت نظر به اینکه تجدیدنظر خواه قبلاً شکایتی به طرفیت شهرداری به خواسته احقاق حقوق مالکانه در شعبه شانزدهم دیوان مطرح نموده پس از صدور رأی اعتراض بعمل می‎آید و پرونده در شعبه چهارم تجدیدنظر رسیدگی و در متن رأی شعبه ایراد و اشکالات تجدیدنظر خواهی را در مورد اقدامات تملیکی شهرداری مردود اعلام می‎کند و اعتراض را رد می‎کند و مجدداً شاکی شکایتی در شعبه دوم دیوان به خواسته ابطال اقدامات غیر قانونی شهرداری مطرح و النهایه رأی صادر گردیده و بر رأی صادره اعتراض و پرونده در شعبه هفتم تجدیدنظر رسیدگی و با عنایت به اظهارنظر شعبه چهارم در مورد تملک شهرداری این شعبه نیز موضوع را امر مختوم‎بهاء تلقی و قرار رد صادر نموده است. و حال آنکه موضوع شکایت احقاق حقوق مالکانه بوده و تصمیم شعبه تجدیدنظر در ارتباط با موضوع شکایت باشد. حتی اگر در متن رأی مطالبی هم ذکر شده باشد علیهذا با اعلام اشتباه صرفنظر از اینکه قبلاً تقاضای اعمال تبصره یک الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری رد شده است مستدعی است پرونده در هیأت عمومی مطرح شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
مدلول دادنامه شماره 1599 مورخ 12/10/1381 شعبه چهارم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مفید تایید صحت اقدامات شهرداری کرج در زمینه تملک ملک مورد ادعای شاکی و نحوه استفاده از آن و نهایتاً صدور حکم به رد شکایت شاکی در این خصوص است.
نظر به اینکه دادنامه فوق‎الذکر قطعی و موضوع شکایت واجد امر مختوم بوده و طرح مجدد شکایت در همین مورد وجاهت قانونی نداشته است، صدور قرار رد شکایت جدید به استناد بند (ت) ماده 20 آیین دادرسی دیوان به شرح دادنامه شماره 1370 مورخ 27/11/1383 شعبه هفتم تجدیدنظر صحیح و موافق قانون بوده است. بنابراین موردی برای اعمال تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.