نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/1067 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/1067 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 83/1067 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 566/84

شاکی : رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 17 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه 83/1067 درخواست اعمال تبصره یک الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری آقای سیدجواد حسینی به وکالت از شرکت نصیر لوازم و سوابق امر مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. با عنایت به اینکه تجدیدنظر خواه مدرکی ارائه داده است، طبق قرارداد شرکت یاد شده قطعات تولیدی خود را منحصراً باید به ایران خودرو بفروشد.
با این وصف طبق ماده 22 قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو قطعات آنها مصوب 20/10/1371 مجلس شورای اسلامی و رأی شماره 137 مورخ 4/7/1377 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دریافت عوارض غیر قانونی می‎باشد. علیهذا با قبول اشتباه و اعمال تبصره مارالاشاره مستدعی است پرونده در هیأت عمومی دیوان مطرح و رسیدگی شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به مشروحه مورخ 21/6/1384 آقایان رئیس و مستشاران شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان و اینکه در زمینه رابطه حقوقی شرکت شاکی با شرکت ایران خودرو از حیث تولید و فروش قطعه مورد نیاز شرکت ایران خودرو و شمول مقررات قانونی مربوط به اخذ عوارض و یا معافیت از پرداخت آن بررسی و تحقیق کافی به عمل نیامده است و وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 620 مورخ 22/4/1384 در پرونده کلاسه ت7/83/1067 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان به جهات فوق‎الذکر محرز به نظر می‎رسد لذا مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه مزبور نقض می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.