نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/972 شعبه بیستم دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/972 شعبه بیستم دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی دادرس (وقت) شعبه بیستم دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/972 شعبه بیستم دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 742/83

شاکی : دادرس (وقت) شعبه بیستم دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 3 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
با اعلام اشتباه در صدور دادنامه شماره 1601 مورخ 29/11/1382 در پرونده کلاسه 82/972 از طرف دادرس (وقت) شعبه بیستم دیوان موضوع در جلسه مورخ 21/1/1384 هیأت عمومی دیوان مطرح و با توجه به اینکه رأی قطعی در خصوص موضوع شکایت و خواسته شاکی از طرف شعبه اول تجدیدنظر دیوان صادر گردیده است سوابق جهت اظهارنظر مقتضی به شعبه اول تجدیدنظر دیوان ارسال گردید.
متعاقباً مستشاران شعبه اول تجدیدنظر در نامه مورخ 23/1/1384 اعلام داشته‎اند، اولاً با توجه به تایید رأی شعبه بیستم در این شعبه اعلام اشتباه قاضی محترم شعبه بدوی مؤثر در مقام نمی‎باشد.
ثانیاً تصویری که از مقررات گزینش و نحوه تجدیدنظر تهیه و ضمیمه پرونده هیأت عمومی شده نه تصویر قانون گزینش است و نه تصویر آیین‎نامه اجرائی آن تصویر ماده 14 قانون گزینش و تبصره‎های آن از جمله تبصره 3 که ناظر بر موضوع است به پیوست تقدیم می‎گردد.
در ماده 14 مذکور و تبصره‎های آن هیچ تکلیفی برای هسته و هیأتهای گزینش تعیین نشده است که در رأی خود قابل تجدیدنظر بودن و یا مرجع تجدیدنظر را قید نمایند و نیز در تبصره 3 آن ماده صراحتاً قید شده که معترضین به آراء هیأت مرکزی و هسته‎ها حداکثر تا دو ماه از ابلاغ رأی می‎توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند… و هیچ ذکری از اینکه فقط آراء هیأت تجدیدنظر دوم قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است، ندارد فلذا هیچ‎گونه اشتباهی در رأی شعبه بیستم بدوی و النهایه به رأی این شعبه که در مقام تایید رأی شعبه بیستم صادر شده است واقع نگردیده است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به اینکه دادنامه بدوی شماره 1601 مورخ 29/11/1382 به شرح دادنامه قطعی شماره 938 مورخ 9/8/1383 شعبه اول تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته و قضات صادر کننده رأی قطعی طی مشروحه مورخ 23/1/1384 رأی مزبور را فاقد اشتباه اعلام داشته‎اند، اعلام اشتباه قاضی صادرکننده رأی بدوی در اجرای تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری قابل طرح و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیأت عمومی دیوان نمی‎باشد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.