نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/552 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/552 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 82/552 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 593/83

شاکی : مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 15 آذر 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در کلاسه پرونده 17/81/1434 آقای حسین لطفیان به وکالت از شکات به طرفیت شهرداری منطقه یک تهران بخواسته تقاضای صدور حکم به الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمان نسبت به پلاک ثبتی 1552 واقع در بخش 11 تهران اعلام شکایت نموده است. شعبه رسیدگی کننده بعد از رسیدگی مبادرت به دصور دادنامه شماره 616 مورخ 11/4/82 مبنی بر صدور حکم به ورود شکایت می‎نماید. نسبت به دادنامه صادره از ناحیه شهرداری تهران اعتراض بعمل آمده شعبه دهم تجدیدنظر در کلاسه پرونده ت10/82/552 پس از رسیدگی بشرح دادنامه 529 مورخ 11/6/83 ضمن فسخ دادنامه تجدیدنظر خواسته مبادرت به صدور حکم برد شکایت نموده است. متعاقباً از ناحیه وکیل شکات تقاضای اعمال تبصره یک الحاقی بماده 18 قانون دیوان عدالت اداری مطرح گردیده، پرونده‎های صدرالذکر مجدداً بررسی ملاحظه می‎شود بعد از اقدامات معموله و تهیه مدارک و مستندات جهت صدور پروانه مالکیت استحقاق دریافت پروانه ساختمانی را دارند. با عنایت به اینکه اقدامات انجام شده در سال 80 و اوایل 81 بوده و دستورالعمل‎های جدید به گذشته قابلیت تسری ندارد، نتیجتاً صدور دادنامه شماره 529 مورخ 11/6/83 صادره از شعبه دهم تجدیدنظر مبنی بر اشتباه است با پذیرش تقاضای مشارالیه خواهشمند است دستور فرمایید پرونده در هیأت عمومی دیوان مطرح شود. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به مفاد دادنامه بدوی و محتویات پرونده مذکور در باب اجتماع شرایط لازم جهت صدور پروانه احداث بنا در ملک شاکیان و عدم جواز تسری دستورالعمل مورد استناد شهرداری در زمینه دریافت افزایش عوارض (سرانه خدماتی) از افرادی که نسبت به اخذ پروانه احداث بنا دارای حقوق مکتسبه قانونی هستند و با عنایت به مشروحه آقای مستشار شعبه دهم تجدیدنظر با احراز وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 529 مورخ 11/6/83 شعبه دهم تجدیدنظر در پرونده کلاسه ت10/82/552 دادنامه اخیرالذکر مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی بماده 18 قانون دیوان عدالت اداری نقض می‎شود و رسیدگی و صدور رأی مقتضی نسبت به دادخواست تجدیدنظر به شعبه نهم تجدیدنظر دیوان محول می‎گردد .

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.