نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت9/83/1123 شعبه نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت9/83/1123 شعبه نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت9/83/1123 شعبه نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 483/84

شاکی : مستشار شعبه نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار شعبه نهم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، با توجه به گزارش خانم صالحی در خصوص پرونده و اعلام نظر براساس موافقت ریاست وقت شعبه مبنی بر پذیرش درخواست اعمال تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را دارد.
در نظریه خانم صالحی مستشار شعبه تجدیدنظر دیوان آمده است، در پرونده کلاسه 82/1207 خانم پروین روحانی‎وارقانی به طرفیت کمیسیون ماده صد شهرداری به خواسته صدور دستور موقت جهت جلوگیری از اجرای آراء کمیسیون مارالذکر و ابطال آراء صادره دادخواستی تقدیم بدین توضیح که نسبت به سند مالکیت پروانه ساخت، اجازه احداث و گواهی پایان‎کار مبنی بر عدم خلاف با تایید شهرداری صادر و به صورت طبقه همکف سرتاسر تجاری و 4 طبقه مسکونی بالای تجاریها با مجوز ساخته شده منتهی زیرزمینی که جهت احداث پارکینگ لحاظ گردیده بود به علت اینکه رمپ استاندارد که 15% الی 25% می‎باشد را ندارد و از شیب 5/31% برخوردار است و عملاً قابل استفاده جهت پارکینگ نبوده به انباری تجاری تبدیل گردیده و در حال حاضر به لحاظ اینکه درب ورودی جهت پارکینگ ندارد و دیوارهای جانبی آن از سه طرف مربوط به بانک است که با اجازه شهرداری مجوز تجاری ارائه و پایان‎کار صادر و به بانک فروخته شده است.
بدین جهت از شهرداری تقاضای تبدیل آن به مکان تفریحی ورزشی شده که با مخالفت شهرداری روبرو و نظر به اعاده به وضع اول داده شده است و به تبع آن مسئله در کمیسیون 5 ماده صد (بدوی) مطرح و نظربه اعاده وضعیت و تأمین پارکینگ وفق ضوابط داده شده و این حکم عیناً در کمیسیون تجدیدنظر تایید گردید.
پس از طرح شکایت به این رأی شعبه 12 دیوان طی حکم شماره 1450 مورخ 12/7/1383 موضوع پرونده کلاسه 82/1207 به علت عدم مبانیت و مغایرت رأی اصداری با موازین قانونی دعوی مطروحه را غیر وارد تشخیص و حکم به رد صادر می‎نماید که این رأی عیناً در دادنامه شماره 1490 مورخ 23/9/83 در پرونده کلاسه 83/1123 در شعبه نهم تجدیدنظر دیوان تایید می‎گردد.
با توجه به مراتب نظر به اینکه حسب مندرجات پرونده و نظرات اولیه مورخ 20/11/1381 و 21/9/1383 کارشناسان و نظرات تکمیلی مورخ 22/3/84 آنان هرچند تخلف محرز است ولی با شرایط فعلی اعاده به وضع سابق وفق پایان‎کار و ایجاد پارکینگ قابل استفاده غیر مقدور و غیر ممکن است زیرا شیب پارکینـگ بسیار تند مـی‎باشد و ارتفـاع سرگیر رمپ با سقف زیرزمین 90 سانتی‎متر است، امکان عبور اتومبیل را غیر ممکن می‎سازد و از طرفی اعاده وضعیت مستلزم، تخریب رمپ ورودی پارکینگ که بوسیله مالک با تیرآهن پوشش طاق زده شده می‎باشد و تغییر سازه لطمه به سرمایه ملی می‎زند و شهرداری موظف بوده در همان شروع به تغییرات اقدام به جلوگیری نماید. با توجه به مراتب معتقدم تبصره 5 ماده 100 قانون شهرداری در صدور رأی ملحوظ نظر قرار گیرد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
علاوه بر اینکه ادعای شاکی در خصوص وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 1490 مورخ 23/9/1383 شعبه نهم تجدیدنظر دیوان به شرح نظریه مورخ 22/1/1384 آقای رئیس شعبه مزبور وارد تشخیص داده نشده و مردود اعلام گردیده است، اساساً مشروحه 12/4/1384 آقای مستشار محترم آن شعبه نیز مفید اعلام اشتباه در مفاد دادنامه فوق‎الذکر نمی‎باشد، لذا موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیأت عمومی دیوان در اجرای تبصره‎های یک و3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.