نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت8/83/632 شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت8/83/632 شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس و مستشار شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت8/83/632 شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 696/84

شاکی : رئیس و مستشار شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 آذر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس و مستشار شعبه هشتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، آقای سیدعباس نراقی بدواً دادخواستی به طرفیت اداره کل منابع طبیعی نوشهر بخواسته ابطال تصمیمات اداره مزبور مبنی بر ممانعت از تغییر طرح صنوبرکاری به دیوان عدالت اداری تقدیم داشته است که پرونده‎ای طی کلاسه 82/245 در شعبه چهارم بدوی مطرح و رسیدگی و به موجب دادنامه صادره به شماره 875 مورخ 20/4/1383 به استناد ماده 36 قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1346 و تبصره ذیل ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب 1352 رأی به رد شکایت صادر گردیده است.
با اعتراض شاکی پرونده در شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری طی پرونده کلاسه ت8/83/632 رسیدگی و با استدلال براینکه سازمان مشتکی‎عنه طی لایحه جوابیه به شعبه بدوی اعلام داشته با عنایت به موافقت‎های انجام شده در خصوص تغییر طرح صنوبرکاری در صورت حفظ یکپارچگی زمین و عدم تفکیک آن در چارچوب موافقت‎های صادر شده قبلی بلامانع خواهد بود. بنابراین دادنامه بدوی توسط این شعبه تایید گردیده است.
بعد از ابلاغ دادنامه قطعی شاکی مکرراً مراجعه نموده و اظهار داشته به هیچ وجه قصد تفکیک و افراز زمین را نداشته و یکپارچگی زمین مورد اعتراض وی نبوده است و شکایت وی طبق دادخواست اولیه همین اجرای موافقت نامه‎های قبلی مبنی بر تغییر طرح صنوبرکاری به کارخانه صنعتی متقال باقی می‎باشد که با مکاتبه این شعبه با منابع طبیعی و توضیح دادنامه صادره که مقصود اجرای موافقت نامه‎های مورد تایید آن سازمان بوده مشکل شاکی حل نگردیده است و شاکی نیز تقاضای اعمال تبصره یک الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری را خواستار شده است.
فلذا نظر به اینکه اولاً قانون مورد نظر شعبه بدوی یعنی قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‎رویه درختان مصوب مرداد ماه 1352 براساس ماده واحده مصوب شورای انقلاب اسلامی در تاریخ 13/11/1358 نسخ گردیده است و ثانیاً در زمین مورد بحث طبق نظریه کارشناسان مربوطه طرح درختکاری به دلیل آب افتادگی و زه مقدور نبوده است و ثالثاً مسئولین مربوطه با تغییر طرح مزبور به ایجاد واحد صنعتی موافقت نموده‎اند و در سند رسمی انتقالی نیز این تغییر طرح قید شده است. بنابراین به لحاظ اینکه حق شاکی تضییع می‎گردد با تقاضای اعمال تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری موافقت نموده طرح پرونده در هیأت عمومی مورد استدعا است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تـاریخ فوق با حضـور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.

رأی هیات عمومی
نظر به مشروحه آقایان رئیس و مستشار شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان و مفاد لایحه جوابیه مشتکی‎عنه و سایر محتویات پرونده مبنی بر عدم امکان اجرای طرح صنوبرکاری در زمین مورد بحث به لحاظ آب افتادگی و زه و موافقت با تغییر کاربری آن به صنعت متقال بافی، وقوع اشتباه در دادنامه شماره 1510 مورخ 17/12/1383 شعبه هشتم تجدیدنظر در پرونده کلاسه 83/632 مشعر بر تایید رأی بدوی و رد شکایت شاکی محرز به نظر می‎رسد. لذا مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه مذکور نقض می‎شود و پرونده جهت ارجاع به شعبه تجدیدنظر همعرض به دفتر ریاست کل ارسال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.