نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/715 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/715 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس ومستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/715 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 297/84

شاکی : رئیس ومستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 30 مرداد 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه 83/715 سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین طبق درخواست به شماره ثبتی 9586 مورخ 13/4/1383 در دفتر این مرجع درخواست اعمال تبصره یک الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری را نموده است. این طور عنوان نموده در حالی که شاکی قبلاً بایست همین اراضی در دادگستری قزوین اقامه دعوی نموده و مطابق دادنامه شماره 1047 مورخ 27/9/1379 صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی این سازمان را محکوم به پرداخت مبلغ 1344426000 ریال بابت بهای زمین متعلقه خویش نموده و رأی صادره نیز به قطعیت رسیده است و تقاضای بهای کل اراضی به معنای قبول اقدامات تملکی دولت می‎باشد که مراتب معروضه به هیچ وجه مورد توجه قضات محترم نبوده است. درخواست سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین و سوابق مربوطه مورد بررسی و مداقه قرار گرفت با توجه به مراتب با قبول اعمال تبصره فوق‎الذکر مستدعی است پرونده در هیأت عمومی مطرح گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به اینکه دادنامه صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی شهرستان قزوین مبنی بر الزام سازمان مسکن و شهرسازی قزوین به پرداخت بهای ملک مورد ادعای شاکی و سوابق مربوط به آن از حیث امکان تأثیر در دعوی مطروحه شاکی در دیوان مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است، لذا با عنایت به مراتب فوق‎الذکر و مشروحه مورخ 22/4/1384 آقایان رئیس و مستشار شعبه هفتم تجدید نظر دیوان با احراز تحقق شرایط مقرر در تبصره یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه شماره 76 مورخ 23/1/1384 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان مبنی بر تایید دادنامه بدوی که به موجب آن حکم به ابطال تملک ملک مزبور صادر گردیده است، نقض می‎شود و پرونده به شعبه پنجم تجدیدنظر ارجاع می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.