نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/103 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/103 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/83/103 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 591/84

شاکی : مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 1 آبان 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته است، در پرونده کلاسه 82/1734 آقای محمدحسین تقوی طی دادخواست تقدیمی به طرفیت سازمان سنجش آموزش کشور مدعی شده است که در مورد مشارالیه که در سال 1382 به عنوان فرزند جانباز داوطلب شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها بوده، تبصره یک قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مصوب 18/1/1377 مجلس شورای اسلامی اعمال نگردیده است.
سازمان سنجش در پاسخ اعلام نموده مشارالیه با لحاظ مقررات موصوف و به جهت عدم کسب حد نصاب قانونی (کسب 75% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد) در آزمون سراسری سال 1382 پذیرفته نشده است. بر همین اساس شعبه دوم بدوی حکم به رد شکایت شاکی صادر نموده که پس از تجدیدنظر خواهی، طی دادنامه شماره 389 مورخ 20/4/1383 از سوی این شعبه دادنامه صادره از شعبه بدوی تایید و استوار گردیده است. نظربه اینکه متعاقب اعتراض شاکی (تجدیدنظر خواه) و انجام بررسی‎های بیشتر و اخذ توضیح از نماینده سازمان معلوم گردید که آقای تقوی در بعضی رشته‎های تحصیلی موفق به کسب حد نصاب شده و با این اوصاف، اعلام عدم قبولی وی صحیح نبوده است و در نتیجه دادنامه صادره از این شعبه نیز درست به نظر نمی‎آید. علیهذا تقاضای اعمال تبصره یک ذیل ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری می‎گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
با عنایت به مشروحه مورخ 9/7/1384 مستشار محترم شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری و محتویات پرونده که به موجب آن نماینده سازمان سنجش موفقیت شاکی را در کسب حد نصاب نمرات لازم در برخی از رشته‎های تحصیلی اعلام داشته و در خصوص مورد رسیدگی و تحقیقات لازم به عمل نیامده است با احراز وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 389 مورخ 20/4/1383 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان در پرونده کلاسه ت7/83/103 از جهات فوق‎الذکر به استناد تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه مزبور نقض می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.