نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/82/852 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/82/852 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت7/82/852 شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 551/84

شاکی : مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 10 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، با بررسی پرونده بدوی به کلاسه 81/178 و تجدیدنظر به کلاسه 82/852 با توجه به مفاد لایحه تجدیدنظر خواه آقای شاه‎حسین بهادری‎پیله‎رود مبنی بر تبصره یک ماده 18 قانون دیوان و در لایحه مزبور اشاره به اینکه صدور دادنامه قطعی شماره 709 مورخ 20/7/1383 شعبه تجدیدنظر دیوان اشتباه بیّن صورت گرفته به طوری که حسب مستندات قاطع و متقن قانونی صراحتاً کاشف است که واحد تجاری موضوع تخلف ادعائی شهرداری از سال 1349 سابقه کسب و تجارت داشته یعنی قبل از وضع و تصویب تبصره‎های ذیل ماده صدر قانون شهرداری (در تاریخ 17/5/1352) که بنابراین مقررات ماده صد نمی‎تواند متعرض این مغازه باشد …
در نتیجه موضوع تغییر و تبدیل مسکونی به تجاری و مغایرت تبدیل با قانون با عنایت به سابقه تجاری قبل از سال 1349 منتفی است و از این حیث آراء صادره از سوی کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مخدوش بوده از طرفی اداره کل حقوقی شهرداری تهران جهت روشن شدن موضوع مجدداً کارشناسان را در تاریخ 18/3/1384 از محل بازدید و در صورت جلسه مزبور با توجه به بررسی مجدد اعلام داشتند با توجه به وضعیت موجود ملک مورد بحث از نظر ضوابط شهرسازی امکان استفاده مسکونی از طبقه همکف به صورتی میسر می‎باشد که وضعیت موجود به طور کلی تغییر یابد و با بررسی که بعمل آمد ذینفع در خصوص همکف مطابق پروانه اخذ شده عمل ننموده است.
مجدداً جهت روشن شدن موضوع سرکار خانم رستگاری معاون اداره کل حقوقی شهرداری تهران در دفتر اینجانب حضور پیدا کردند و بیان داشتند که اولاً با بررسی مجدد ملک ساخت طبقه همکف که حدود 150 مترمربع مربوط به قبل از سال 1350 بوده است. ثانیاً اگر پنجاه متر را تجاری بدانیم طبق نظر کارشناسان بقیه ملک قابل استفاده حتی برای مسکونی هم نیست زیرا راه به جائی ندارد لذا به نظر می‎رسد که ملک قبل از سال 1350 تجاری بوده است. علیهذا با توجه به مراتب فوق ضمن قبول درخواست مشارالیه مبنی بر تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عیناً پرونده جهت طرح در هیأت عمومی ارسال می‎شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به مشروحه مورخ 9/6/1384 آقای مستشار شعبه هفتم تجدیدنظر و مفاد صورتمجلس‎های مورخ 18/3/84 و 26/5/1384 پیوست پرونده تجدیدنظر مبنی بر قدمت احداث بنای مورد بحث و استفاده تجاری در آن قبل از سال 1350 و عدم قابلیت استفاده مسکونی از قسمتی از بنای همکف به شرح نظریه نماینده اداره کل حقوقی شهرداری تهران، وقوع اشتباه در مدلول دادنامه شماره 709 مورخ 20/7/1383 شعبه هفتم تجدیدنظر در پرونده کلاسه 82/852 مبنی بر فسخ دادنامه بدوی و رد شکایت شاکی محرز است و به استناد تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه فوق‎الذکر نقض می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.