نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت2/78/490 شعبه دوم تجدیدنظر.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت2/78/490 شعبه دوم تجدیدنظر.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس شعبه دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت2/78/490 شعبه دوم تجدیدنظر. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 22/80

شاکی : رئیس شعبه دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 23 ارديبهشت 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
رئیس شعبه دوم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‌اند،‌ در مورد پرونده شماره 78/490 مختومه در این شعبه نظر به این‌که با بررسی محتویات پرونده و تشخیص لزوم رسیدگی رأی بدوی نقض و ارجاع به هیأت همعرض داده‌ شده،‌ اداره خوانده در نامه شماره 4854 مورخ 24/3/1379 اظهار نموده اقدام یاد شده مستند به تبصره 7 قانون بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان مصوب 28/2/1368 صورت گرفته و هیأت همعرض در سازمان وجود ندارد، کسب تکلیف نموده به نظر می‌رسد ایراد سازمان صحیح باشد، مستدعی است پرونده به هیأت عمومی دیوان جهت رسیدگی ارجاع گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‏نماید.
رای هیات عمومی:
خواسته شاکی به شرح دادخواست بدوی اعتراض به لغو حکم بازنشستگی و استرداد مبالغ دریافتی و ابطال تصمیم واحد دولتی است که مبتنی بر آراء قطعی مراجع اداری اختصاصی مذکور در بند 2 ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری نیست و از مصادیق آن بند محسوب نمی‌شود.
بنابه جهات فوق‌الذکر و این‌که رسیدگی و صدور حکم قطعی در اساس قضیه در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار دارد، دادنامه شماره 660 مورخ 31/5/1378 شعبه دوم تجدیدنظر مبنی بر فسخ دادنامه بدوی و احاله امر رسیدگی به هیأت همعرض موافق قانون نیست. بنابراین دادنامه فوق‌الاشعار به استناد تبصره‌های یک و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 26/2/1372 نقض می‌شود و رسیدگی نسبت به اعتراض به دادنامه بدوی و صدور رأی مقتضی در این خصوص به شعبه سوم تجدیدنظر دیوان محول‌ می‏گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.