نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت1/82/1050 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت1/82/1050 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشاران شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت1/82/1050 شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 671/84

شاکی : مستشاران شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: شنبه 28 آبان 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشاران شعبه اول تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه ت1/82/1050 تجدیدنظر خواهی از رأی 1499 مورخ 9/7/1382 شعبه هفتم دیوان عدالت اداری، شعبه هفتم به جای آدرس وکیل آدرس موکلین وی را قید و دادنامه به آن آدرس ارسال و ابلاغ شده است. با توجه به اینکه تبصره ماده 47 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ابلاغی به وکیل را لازم دانسته و مبدأ مهلتها را از تاریخ ابلاغ به وکیل قابل احتساب دانسته، ابلاغ به آدرس موکلین وی صحیح و قانونی نبوده که این موضوع در هنگام صدور رأی تجدیدنظر توجه نشده و به لحاظ تجدیدنظر خواهی در خارج از موعد مقرر قرار رد تجدیدنظر خواهی صادر شده است لذا تقاضا می‎شود در اجرای تبصره یک ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری موضوع در هیأت عمومی دیوان مطرح شود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به اینکه دادخواست بدوی توسط وکیل شاکی تسلیم شده و نامبرده به شرح وکالتنامه تنظیمی حق تجدیدنظر نسبت به دادنامه بدوی بوده بنابراین ابلاغ دادنامه بدوی به شخص شاکی موافق مقررات نبوده است و در نتیجه صدور قرار رد دادخواست تجدیدنظر که توسط وکیل شاکی تسلیم شده به عنوان تسلیم آن در خارج از مهلت قانونی محمول بر اشتباه بوده است و مستنداً به تبصره‎های یک و3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه شماره 1824 مورخ 12/10/1382 شعبه اول تجدیدنظر دیوان در پرونده ت1/82/1050 نقض می‎شود و پرونده جهت ارجاع به شعبه تجدیدنظر همعرض به دفتر ریاست کل ارسال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.