نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت10/82/32 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت10/82/32 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه ت10/82/32 شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 656/83

شاکی : مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 دی 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
مستشار (وقت) شعبه دهم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، در پرونده کلاسه 22/81/1028 آقای مسیب فرهمندنژاد بموجب دادخواست تقدیمی نسبت به رأی شماره ت2/81/17 هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد که بلحاظ غیبت وی را محکوم به بازخریدی نموده اعتراض کرده است و مفاد با تأکید بر 24 سال سابقه خدمت غیبت خود را ناشی از دوری خانواده و بیماری همسرش اعلام داشته است. دادنامه شعبه بدوی حاکی از آن است که سابقه خدمت مشارالیه متجاوز از 25 سال بوده و مستنداً به بند «ط» ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری استحقاق بازنشستگی را داشته نه بازخریدی و لذا بر این اساس مبادرت به نقض رأی هیأت تجدیدنظر نموده است. با اعتراض مشروح و مستدل مدیرکل دفتر هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت جهاد نسبت به دادنامه شعبه بدوی پرونده به شعبه دهم تجدیدنظر ارجاع می‎شود و این شعبه با بررسی سوابق اتهامی طبق دادنامه شماره 671 مورخ 10/6/82 رأی قطعی هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری را منطبق با اصول و موازین قانونی تشخیص داده ضمن فسخ دادنامه شعبه بدوی حکم به رد شکایت صادر نموده است. تجدیدنظر خوانده با ارسال لوایح متعدد درخواست اعمال تبصره یک ماده 18 را نموده و در جملگی لوایح مدعی شده است که استحقاق بازنشستگی را داشته است نه بازخریدی. شعبه دهم تجدیدنظر مجدداً با بررسی‎های لازمه و همه جانبه در خصوص ادعای وی از آن جمله اخذ توضیح از نماینده سازمان طرف شکایت بشرح صورتجلسه تنظیمی مورخ 17/10/82 که جملگی موید صحت مفاد دادنامه قطعی این شعبه می‎باشد درخواست وی مبنی بر وقوع اشتباه را مردود اعلام داشته است. معاونت محترم قضائی بشرح مرقومه مورخ 4/4/83 مراتب اعتراض شاکی را مبنی بر سابقه خدمت 27 ساله و استحقاق صدور رأی بازنشستگی به منظور بررسی دقیق به جناب آقای آشتیانی ارجاع می‎نمایند و در نظریه مورخ 5/9/83 اداره تحقیق و بررسی سابقه خدمتی تجدیدنظر خوانده متجاوز از 27 سال اعلام می‎گردد. علی‎ایحال به منظور عدم تضییع حقوق احتمالی شاکی موافقت فرمایند نسبت به موضوع بررسی مجدد بعمل آید. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با توجه به اینکه قاضی صادر کننده دادنامه در مرقومه مورخ 10/10/83 صریحاً اعلام اشتباه در صدور رأی شماره 671 مورخ 10/6/82 در پرونده کلاسه ت10/82/32 ننموده‎اند، لذا شرایط اعمال تبصره‎های یک و 3 الحاقی بماده 18 قانون دیوان فراهم نمی‎باشد و موضوع قابل طرح تشخیص نگردید.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.