نقض رأی صادره از هیأت تجدید نظر در پرونده کلاسه ت 2/74/437

نقض رأی صادره از هیأت تجدید نظر در پرونده کلاسه ت 2/74/437

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای سید مهدی غنی با خواسته نقض رأی صادره از هیأت تجدید نظر در پرونده کلاسه ت 2/74/437 از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 109/76

شاکی : آقای سید مهدی غنی

تاریخ رأی: شنبه 1 شهريور 1376

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی اعتراضیه تقدیمی اعلام داشته‌اند: درسال 73 به دیوان عدالت اداری مراجعه کردم شکایت بنده این بودکه چرا این دو اداره، اداره زمین شهری وشهرداری سبزوار به قانون خودشان پای بند نیستند. هر اداره توافقی بما تحمیل کرده که 60 % زمین ما را رایگان بگیرند، وعلیرغم تن دادن اجباری هیچکدام به تعهدات خود عمل نکردند وآن اداره دیگری را مقصر می‌داند. دیوان درابتدا شهرداری را ذیحق ندانست واعلام کرد با اداره زمین شهری توافق کنیم. حال پس از اعتراض شهرداری به رأی شعبه اول، هیأت تجدید نظر رأی شعبه مذکور را فسخ نموده است به دنبال صدور این رأی دو مشکل لا ینحل مانده است. 1- سازمان زمین شهری مدعی است حکم تجدید نظر دیوان توافق فیما بین سازمان ومالکین را ملغی نکرده است وفقط شکایت از شهرداری را وارد ندانسته، لذا مالکین دربرابر مجوز تبدیل زمین به مسکونی بایستی مقدار 60 % زمین خود را به این سازمان به‌طور رایگان واگذار کنند، شهرداری نیز مدعی است بنا به حکم دادگاه بایستی توافق با شهرداری اجراء شده ومالکین بخشی از زمین را به شهرداری واگذار کنند، تا مجوز تفکیک بدهد. 2 – شهرداری در اعتراض خود به رأی شعبه اول دیوان آورده است که کل سهم شهرداری درفضای سبز است وعلاوه بر آن قسمت فضای سبز قطعات دیگری از زمین مالکین را طلب می‌کند. بنا به مراتب و با استناد به تبصره‌های الحاقی نقض رأی هیأت تجدید نظر مورد تقاضا است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی و با حضور شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
با توجه به صراحت ماده 14 قانون زمین شهری مبنی بر این‌که تبدیل وتغییر کاربری، افراز و تقسیم و تفکیک باغات واراضی کشاورزی ویا آیش با رعایت ضوابط ومقررات وزارت مسکن وشهرسازی ومواد این قانون بلامانع است وحسب مفاد ماده 17 همان قانون وزارت مسکن وشهرسازی مأمور اجرای این قانو ن می‌باشد. بنابراین دادنامه شمار ه799 – 30/11/75 هیأت تجدید نظر مستنداً به تبصره‌های 2 و 3 الحاقی به ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری، نقض می‌شود. پرونده جهت رسیدگی مجدد به هیأت اول تجدیدنظر ارجاع می‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.