نقض رأی صادره از هیأت تجدیدنظر در پرونده کلاسه ت 2/73/633.

نقض رأی صادره از هیأت تجدیدنظر در پرونده کلاسه ت 2/73/633.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی اداره کل حقوقی شهرداری تهران. با خواسته نقض رأی صادره از هیأت تجدیدنظر در پرونده کلاسه ت 2/73/633. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 121/75

شاکی : اداره کل حقوقی شهرداری تهران.

تاریخ رأی: شنبه 19 آبان 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی شکایت‌نامه تقدیمی اعلام داشته‌اند، با ارسال کلیه سوابق مربوط به پلاک ثبتی 38/1928 دلایل اعتراض این اداره کل نسبت به دادنامه 784- 15/12/1374 هیأت تجدیدنظر مبنی بر تأیید دادنامه شماره 267- 27/4/73 صادره از شعبه هشتم دیوان را به شرح ذیل باستحضار می‌رساند. شعبه هشتم با تصور تجاری بودن باشگاه اسب سواری مستنداً به تبصره 3 ماده 5 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و ابنیه برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی، نظامی دولت مصوب 17/11/58 استحقاق شاکی به دریافت حق کسب و پیشه را وارد دانسته در صورتی که باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی صرفاً دارای فعالیت ورزشی بوده و محل تجاری محسوب نمی‌گردند. ضمناً با توجه به این‌که مدارک ارائه شده از سوی مستأجر در ارتباط با باشگاه اسب سواری نیز تماماً مربوط به بعد از مرداد ماه 1352 می‌باشد. بنابراین در فرض محال که باشگاه اسب سواری محل تجاری محسوب شود نیز با توجه به عدم دریافت مجوز استفاده تجاری جهت محل مورد بحث از شهرداری توسط شاکیه و همچنین عدم وجود سابقه کسبی معتبر قبل از مرداد 52 محرز و مسلم می‌گردد که برابر ضوابط و مقررات شهرداری مستأجر ملک موضوع بحث بهیچوجه مستحق دریافت حق کسب و پیشه از شهرداری نمی‌باشد. علی‌الحال بنا به مجموع مراتب معروضه تقاضای نقض دادنامه معترضً‌عنه را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
تشخیص نوع فعالیت اشخاص از حیث تجاری با غیرتجاری بودن و در نتیجه تعلق یا عدم تعلق حق کسب و پیشه و تجارت از مصادیق ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری نمی‌باشد و رسیدگی به دعوی مطالبه حق مذکور درصلاحیت دیوان قرار ندارد بنابراین رأی شماره 784- 15/12/1374 هیأت دوم تجدیدنظر مبنی بر تأیید دادنامه شماره 267- 27/4/73 شعبه هشتم نقض و رسیدگی به هیأت تجدیدنظر دیگر محول می‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.