نقض رأی صادره از شعبه هفدهم در پرونده کلاسه 73/817.

نقض رأی صادره از شعبه هفدهم در پرونده کلاسه 73/817.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان. با خواسته نقض رأی صادره از شعبه هفدهم در پرونده کلاسه 73/817. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 180/75

شاکی : شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان.

تاریخ رأی: شنبه 1 دی 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی شکایت‌نامه تقدیمی اعلام داشته‌اند نسبت به رأی شماره 361- 26/4/1375 صادره از شعبه هفدهم در پرونده کلاسه 73/817 بنا به جهات مشروحه ذیل معترض بوده و به استناد تبصره 2 قانون الحاق پنج تبصره به مواد 15 و 18 و 19 قانون دیوان عدالت اداری درخواست طرح موضوع در هیأت عمومی را دارد. شعبه صادرکننده رأی در احراز دولتی بودن این شرکت دچار شبهه بوده و به اعتبار فرض، مبادرت به اظهارنظر نموده است. در حالی که شأن رسیدگی اقتضاء می‌نماید با قاطعیت احراز شود آیا شاکی جزو واحدهای اداری دولتی است یا خیر؟ استدعا دارد به مستندات دادخواست تقدیمی دایر به غیردولتی بودن شرکت توجه فرمایید مخصوصاً که هیأت 5 نفری موضوع تبصره یک ماده دو قانون متمم قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران در این راستا تصمیمی قاطع اتخاذ نموده‌اند.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
علاوه براینکه شکایت به خواسته اعتراض نسبت به تملک زمین از طرف واحدهای دولتی در اجرای مقررات مربوط از نوع دعاوی داخل در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد، اصولاً در شکایت مطروحه از طرف شرکت‌ها شعبه مأمور رسیدگی مکلف است به منظور احراز صلاحیت خود در باب تعلق شرکت به دولت و یا بخش خصوصی تحقیقات لازم و کافی به‌ عمل آورد که چون در پرونده کلاسه 73/817 شعبه هفدهم در این خصوص رسیدگی و تحقیقات کافی به‌ عمل نیامده است لذا دادنامه شماره 361 -26/4/1375 نقض و رسیدگی مجدداً به شعبه دیگر دیوان محول می‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.